Annons:

Premium

Coolcation och kultur i skön förening

Läckö slott vid Vänern drar över en kvarts miljon besökare om året. Var tionde är utländsk: ”I år är det ovanligt många”, säger vd Jan Malmgren. Av: Leif Holmkvist.

Slottet på en udde i Vänern ett par mil norr om Lidköping är en av Statens fastighetsverks vackraste byggnader. Det hyrs och drivs av en stiftelse, med många kreativa aktiviteter och ett väl utvecklat samarbete med lokala entreprenörer.

Slottet har 800-åriga anor, men byggdes ut till sin nuvarande omfattning av rikskanslern Magnus Gabriel de la Gardie på 1600-talet. Sedan 25 år samarbetar Stiftelsen med Nationalmuseum om utställningar på Läckö och en uppmöblering av slottet till ståndsmässig status. I år är temat ”fest” och Rörstrandsmuseet i Lidköping bidrar med att ställa ut festporslin.

Men många kommer också för operaföreställningarna på borggården som uppförts varje sommar sedan 2000. I år spelas Rossinis La Gazzetta och för att öka tillgängligheten textas den digitalt. Och nere på Slottsbacken, som tar 6 000 besökare, håller Tommy Körberg den årliga konserten.

Ungefär 60 000 besökare löser entré för att titta på slottet och dess permanenta utställningar i rustkammaren och skattkammaren. I sommar ställer även den brittiska fotografen Kirsty Mitchell ut. Men betydligt fler letar sig till Läckö av andra skäl:

– Vår wifiräknare noterade 260 000 påslagna mobiler på området i fjol, säger vd Jan Malmgren. Många kommer bara för att fika, gå runt i den fina slottsträdgården, för att bada eller ligga med sin båt i gästhamnen.

Han tillträdde som vd mitt i pandemin för tre år sedan:

– Då var Liseberg och Skara sommarland stängda så vi besöktes av en hel del barnfamiljer. Annars är vår kärngrupp historieintresserade personer. Vi klarade oss bra genom pandemin.

Läckö har satsat extra på barnen som kan gå på skattjakt i slottet eller spöktur i mörka källargångar. På slottsområdet finns café och restaurang, camping, gästhamn, husbilsparkering, och övernattning i naturum Vänerskärgården-Victoriahuset.

– Vi samarbetar med en rad lokala entreprenörer. All bokning sker sömlöst, biljetter, mat, rum eller utflykter, förklarar Jan Malmgren.

Slottet marknadsförs bland annat genom Destination Läckö-Kinnekulle:

– Men vi gör mycket själva, säger vd. Mest annonser i print för att lyfta fram vårt varumärke, men självklart också på Youtube, Instagram, Facebook och vår hemsida.

Så här långt i år har Jan Malmgren tyckt sig se en trend:

– Vi har betydligt fler utländska besökare än tidigare år. Vi kanske får lite hjälp av klimatet. I år har också Västsvenska Turistrådet satsat extra på en kampanj i Storbritannien. Annars är de vanligaste utländska besökare från våra nordiska grannländer, Tyskland och Nederländerna.

Stiftelsen Läckö slott omsatte i fjol 35 miljoner kronor.