Inför årets sommarperiod genomförde SJ ett arbete för att tydligt förbättra omhändertagandet av kunder i samband med störningar och oväntade händelser. Bland annat genomgick alla tåg- och loungevärdar en särskild utbildning för att kunna fatta snabba beslut som är bäst för kunden i varje unik situation. Kundnöjdheten inom SJ AB ökade också till index 71 jämfört med 69 motsvarande period förra året. Inom SJ Norge kan vi konstatera att vi nådde högst kundnöjdhet bland alla järnvägsoperatörer.
– Vi på SJ gör allt vi kan för att fler ska kunna resa med oss. Tack vare fler medarbetare och starka insatser av våra fordonsteam och underhållare kunde vi släppa ytterligare platser under sommaren till försäljning. I den nya tågtidtabellen som börjar gälla i mitten av december kommer vi också att utöka vår trafik på några populära linjer, inte minst tack vare att de första lokförarna nu har börjat examineras från SJs egen lokförarskola, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.
Utfall tredje kvartalet 2023:
Nettoomsättningen uppgick till 2 602 MSEK (2 751)
Rörelseresultatet uppgick till 255 MSEK (260) Exklusive föregående års nedskrivning av immateriella tillgångar och kvartalets slutavräkning av coronarelaterat statligt bidrag minskade rörelseresultatet med 163 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år.