Det nya systemet heter S3 Passenger och är framtaget av nederländska Sqills. SJ uppger att det finns ett tydligt behov för en mer modern lösning.
– Jag har som vd valt att prioritera upp detta projekt och det känns som en viktig milstolpe att nu få lansera första versionen av vår nya biljettbokningsplattform. Jag tror att våra kunder kommer uppskatta de nya fördelarna, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ i ett pressmeddelande.
Samtidigt är SJ medvetet om att det finns risker när man lanserar komplexa system, och att man därför genomfört grundliga tester. Lanseringen kommer nu ske i steg, och det gamla systemet är kvar som back up ”ifall något oförutsett skulle hända”.
Detta ska bli bättre med det nya systemet: förbättrad trafikkommunikation vid störningar, tydligare information om din resa, förbättrade digitala biljetter och kvitton. Det blir också enklare att köpa poängresor för medlemmar i SJ Prio, platskartan förbättras och det blir en ökad tillgänglighet på sajten för funktionshindrade.
I en intervju med Travel News lovade SJ:s vd Monica Lingegård i oktober förra året att kapaciteten skulle öka eftersom de passagerare som är beredda att byta plats under resans gång kan få följa med. Men att hoppa på och försöka köpa en biljett på ett tåg som rullar kommer inte att gå. Biljett måste man fortfarande köpa innan tåget går.