Annons:

Flyglinjer från Arlanda hotas när SAS får nya ägare

Svenska flyglinjer kan ryka när ett utlandsägt SAS ska dra ned på kostnader och bli lönsamt. – Det här kommer att forma mycket av flygutvecklingen i Sverige den närmaste tiden, säger Peter Larsson, vd på branschorganisationen Svenska regionala flygplatser.

Peter Larsson räknar med en rejäl översyn av SAS, om Air France-KLM, Danmark och deras konsortium ska få fart på affärerna i det skuld- och förlusttyngda flygbolaget. Verksamhet med dålig lönsamhet ligg pyrt till när jakten på kostnadsbesparingar tar fart igen.

– Om vi inte har ett stort SAS som driver på utvecklingen på Arlanda kommer hela diskussionen om en fjärde landningsbana igång på nytt, säger Larsson.

Av det 30-tal regionala flygplatser som ingår i organisationen Svenska regionala flygplatser är det numera bara tre som har SAS-trafik: Ängelholm, Skellefteå och Sundsvall.

Enligt Larsson kan behovet av statligt upphandlad flygtrafik öka i det scenario han nu ser framför sig. I dagsläget lägger regeringen drygt 100 miljoner på detta – att jämföra med omkring 800 miljoner i Norge.

4 kommentarer

  1. Stockholmare: Finns stor risk att förhållandet mellan att Arlanda är utrikes- och Bromma inrikesflygplats förstärks.
  2. RF: Om man ser till mina kollegor och bekantskapskrets flygs det inte alls lika mycket längre. Och speciellt inte utanför Europa. Jag tror att en attitydförändring sker och att Arlanda kommer ha de linjer folk efterfrågar. SAS har alltid fokuserat på Köpenhamn så det blir ingen märkbar skillnad.
  3. Lars: Väldigt mycket "killgissningar" på diverse forum.Ha lite is i magen så kommer det här bli bra.
    • Travel News: Troligen, men vad vore livet utan killgissningar? Svar tråkigt och utan innehåll.