“De resenärer som har drabbats enligt en EU-förordning har rätt till viss ersättning”
Redan under fredagen och natten till lördagen ställdes flera avgångar in.
På lördagen beslutade Destination Gotland att ta färjan ur trafik för reparation fram till och med tisdag, vilket innebär att ytterligare 15 avgångar ställs in.
– Sent i går kväll klarnade det att vi dessvärre var tvungna att torrlägga fartyget och ta det till varv för att komma åt och reparera felet, säger Marcus Risberg, vd på Destination Gotland till TT.
M/S Drotten, som är en av tre Gotlandsfärjor, trafikerar sträckorna Visby-Nynäshamn och Visby-Oskarshamn.
Destination Gotland räknar med att 15 000 resenärer berörs av de inställda avgångarna.
– Det är en stor mängd resenärer som berörs och naturligtvis störs deras vardag och planering. Det är beklagligt och vi har förståelse för det, säger Marcus Risberg.
Marcus Risberg säger att situationen uppstår “med värsta tänkbara tajming” eftersom det är “hemvändarperiod” och många resenärer som reser till fastlandet från Gotland.
– Det gör att egentligen alla avgångar är fullbokade under helgen och början av nästa vecka, vilket i sin tur gör det svårt att hitta kapacitet och boka om resenärerna inom rimlig tid, säger han.
Destination Gotland har satt in extra avgångar, men de kan inte börja gå förrän natten till tisdagen.
– Vi har naturligtvis sett oss omkring och undersökt vad som finns att tillgå, men ingen aktör har kapacitet att överlåta till oss med så kort varsel, säger Marcus Risberg.
Under tiden håller färjeterminalen i Visby öppet dygnet runt för att alla strandade resenärerna ska ha tak över huvudet.
Destination Gotland informerar även resenärerna om tillgängliga boenden på ön.
– Sedan har vi en kontinuerlig dialog med regionen som ser över möjligheten att eventuellt öppna upp gymnastiksalar och andra liknande anläggningar, om det skulle behövas, säger Marcus Risberg.
Han framhåller att de resenärer som har drabbats enligt en EU-förordning har rätt till viss ersättning.
– Den innebär att resenären vid inställda avgångar har rätt till att få ersättning för rimliga och skäliga kostnader, den följer vi naturligtvis.