Wallenbergs riskkapitalbolag EQT, genom helägda Molslinjen, hade planer på att utmana Gotlandsbolaget som kört rutten i 26 år.
– Vi kan driva den betydligt mer effektivt än i dag, så mycket kan jag iallafall säga, sa Carl Sjölund på EQT till Di nyligen. Men regeringen tyckte uppenbarligen annorlunda.
Destination Gotland har under åren fått kraftig kritik från sina kunder för höga priser, inte minst från de boende på Gotland.
Gotlandstrafiken kommer nu att bedrivas med tre snabbgående fartyg, svensk flagg och svenska kollektivavtal.
– Trafiken mellan Gotland och fastlandet är en del av vår identitet, och vi är oerhört glada och stolta över att ha vunnit förnyat förtroende från Trafikverket. Vi har fått tilldelningsbeslut, och nu följer kontraktsskrivande. Vår resa mot klimatneutrala överfarter fortsätter nu med nästa generations fartyg och minskade utsläpp, säger Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget.
Gotlandsbolaget och Destination Gotland har arbetat intensivt för att ta fram ett konkurrenskraftigt anbud.
– Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare som arbetat intensivt för att utveckla ett konkurrenskraftigt anbud, trots skillnaden i skattemässiga förutsättningar som idag råder mellan Sverige och våra grannländer. Vi har en god dialog med de svenska facken och det är en självklarhet för oss att prioritera svenska kollektivavtal ombord på våra fartyg, och vi kommer också att fortsätta trafikera med svensk flagg, säger Marcus Risberg, vd Destination Gotland i ett pressmeddelande.
Det nya avtalet börjar gälla den 1 februari 2027.