Gröna Lund omsatte i fjol nästan lika mycket som Kolmården, Furuvik och Skara sommarland tillsammans, 730 miljoner av koncernens 1,6 miljarder kronor.
Men Gröna Lund gick back 8 miljoner i fjol och koncernens resultat efter finansnetto stannade på 44 miljoner, mindre än hälften mot ett normalår.
Den sorgliga olyckan i bergbanan leder till ett stopp på minst en vecka. Ihop med den inställda olycksdagen förlorar nöjesfältet intäkter på 60-70 miljoner eftersom första veckan efter midsommar är en av årets bästa.
Med all respekt för det tragiska i en död och nio skadade gäster och utan att veta hur koncernen försäkrat sig mot liknande händelser får nog ägaren, Clas Ohlsonarvingen Johan Tidstrand, räkna med mer kostnader:
# Även om tivolit vevar i gång nästa vecka bör gästernas lust att köpa åkband till barnen vara dämpad tills Statens Haverikommission lämnar sin rapport framåt nästa vår. Även Parks & Resorts övriga nöjesparker kan få en släng av sleven och kostnaden kan nog räknas i tiotals miljoner kronor.
# Utredningar, processer och administrativt arbete med att återbetala gästerna kostar rejält. Gröna Lund kan rimligen inte neka dem som förbokat i sommar men som nu vill hoppa av.
# Rivningen av den gamla Jetline bör gå på ytterligare ett par miljoner. Ingen missade väl Lisebergschefen Andreas Andersens syrliga ”vi kör inte 35 år gamla tåg”. En eventuell ersättningsattraktion blir dyr, men ska nog skrivas upp som reinvestering.
# Kanske är den största förlusten ändå det svårkalkylerade tappet av goodwill. Även om minnet är kort riskerar Gröna Lund att bli förknippat med helgens olycka under lång tid.
Tivoliägaren och miljardären Johan Tidstrand, som satt en ära i att inte tala med medierna, behöver inte ligga sömnlös över förlusterna. Men när människor dör eller lemlästas i hans vinstmaskiner borde han kanske omvärdera sin strategi och visa lite medmänsklighet.