”Det är väldigt dynamiskt och det förändras snabbt på marknaden”
Snabbast expansionstakt just nu har Brödernas som på ett år ökat med 15 restauranger. McDonalds har ändrat strategi och skiftar citylägen mot platser i städernas ytterkanter, nära de stora trafiklederna.
Tidningen Fastighetsvärlden har tittat på den snabba expansionen och sätter starten till 2012 när Flippin’ Burgers öppnade sina första lokaler på Kungsholms strand. Under de kommande åren har nya kedjor uppstått och premiumburgartrenden har spridits över hela landet.
Enligt en genomgång som Roger Marjavaara, docent i kulturgeografi vid Umeås universitet, gjorde i slutet av 2022 uppgick kedjor med fler än fem restauranger till 890. När Fastighetsvärlden uppdaterar listan ett halvår senare har antalet stigit till 905
Till stor del beror den senaste tidens ökning på kedjan Brödernas expansion som det senaste halvåret etablerat 17 nya restauranger och blivit den första kedjan efter McDonalds, Max, Sibylla och Burger King att passera 100 restauranger. Brödernas fick 2021 nya ekonomiska muskler när riskkapitalbolaget Litorina gick in som nya huvudägare. Grundarna bröderna Joakim och JonasWiklander har även NHL-stjärnan Mika Zibanejads som uppbackare.
– Det är väldigt dynamiskt och det förändras snabbt på marknaden. Nu är det hantverksburgare som Brödernas och liknande som gäller och som ska rulla ut hur många restauranger som helst, säger Roger Marjavaara till Fastighetsvärlden.
Några kedjor har en starkare regional förankring som Mister York och Shady Burgers som har sin utbredning i södra Sverige och norrländska Frasses som har små lokala monopol på landsbygden. Frasses liksom Max startade i liten skala i Gällivare, men de senare hör nu till toppen i elitserien. Luleåföretaget Bastard Burgers har på några år tagit ett stora kliv i Stockholm.
Överetablering? Kanske. Fastighetsvärlden hittar extremexemplet Viringe industriområde utanför Mjölby där fem burgarkedjor samsas: Brödernas, Max, McDonalds, Burger King och Jureskog finns på samma trafikplats.
Lägesstrategierna skiljer sig också åt där Jureskog och Frasses gärna ligger längs med vägarna och Brödernas och Bastard Burgers gärna satsar på citylägen. Ett stort skifte har också skett där McDonalds börjat överge sina citylägen för att satsa utanför kärnorna i stället. Nyligen lämnade kedjan sitt centrala läge i Umeå som togs över av den expanderande italienska restaurangkedjan Basta.
I storstäderna finns det nu även ett intresse för så kallade ”spökkök” där det saknas restaurangdel som endast fungerar via leverans till hemmet. Bland annat har Bores öppnat ett eget leveranskök i Norra Djurgårdsstaden och flera aktörer som Babas, Bores och Gnarly har hoppat på koncept som ”MrBeast Burger” som endast körs ut av Foodora.
Ett annat område som intresserar kedjorna är arenor. Bland annat Max har etablerat sig i Borås Arena och de har även, samtidigt som Jureskog, etablerat sig intill Gamla Ullevi i Göteborg.
– Du ser en liknande utveckling på till exempel flygplatser. Man börjar söka sig till andra platser där det finns mycket kundströmmar, säger Roger Marjavaara. Han tror det fortfarande finns outnyttjade lägen som inte används idag.
– När jag reser så ser man att på alla stora universitet finns det kedjor där, men inte i Sverige. Där ska det upphandlas. Sen kan man tycka vad man vill om det ska vara så eller inte men visst tror jag att till exempel Subway skulle lyckas i en sådan miljö eftersom deras målgrupp finns där.