“En omständighet att beakta är att A-train AB har ett lönsamhetsansvar och utöver detta också opererar Arlanda Express vars tågtrafik har en resultatpåverkan från sina trafikintäkter”
Trafiken på Arlandabanan smygs nu i gång i mindre omfattning med ett begränsat antal avgångar för Arlanda Express. Det finns anledning att konstatera att den reflektion jag gjorde i min tidigare artikel om risker kopplade till det faktum att Arlandabanan med sina 19 km kanske är en för liten enhet för att ha ansvaret för en högtrafikerad järnvägsinfrastruktur.
Bland annat DN har rapporterat att det i de inledande utredningarna har kommit fram att det funnits rapporterade brister i spåret. Detta har lett till att polisen har inlett en förundersökning gällande framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada. Två personer skadades vid urspårningen, men alla ungefär 70 ombord på tåget svävade i fara.
En omständighet att beakta är att A-train AB har ett lönsamhetsansvar och utöver detta också opererar Arlanda Express vars tågtrafik har en resultatpåverkan från sina trafikintäkter.
“Är båda tågen fullsatta kan det då bli frågan om ett mycket stort antal döda och skadade”
Man ska vara klar över att en urspårning på dubbelspår kan få mycket allvarliga följder. Skräckscenariot är att en eller flera vagnar i samband med urspårningen kommer ut i området för dubbelspårets andra spår och att ett tåg från andra hållet kör in i dessa urspårade vagnar. Är båda tågen fullsatta kan det då bli frågan om ett mycket stort antal döda och skadade.
Utöver att fastställa den mer tekniska olycksorsaken bör även den mer strategiska frågan om hur denna typ av infrastruktur bäst organiseras belysas och eventuellt leda till ändringar i regelverken.