Annons:

Statlig flygplatsdirektör uppmaning till regering: Fimpa flygskatten

Den svenska flygskatten är en stor konkurrensnackdel för Arlanda, menar Abrahamsson, och innebär nästan dubblerade kostnader för flygbolagen vid långflygningar, exempelvis till Japan eller Thailand. - Då spelar det ingen roll hur konkurrenskraftiga vi är som bolag eller hur låga våra flygplatsavgifter är, säger han till DN.

”Skatten har snart dragit in över 6 miljarder kronor till statskassan utan att ha bidragit till hållbarare flygande”

En översyn av flygskatten är därför av högsta prioritet, säger Abrahamsson, som menar att skatten hämmar omställningen till ett hållbart flyg.

– Speciellt eftersom det redan finns styrmedel på EU-nivå. Det finns ett system för reduktionsplikt där man gradvis ökar inblandningen av förnybart bränsle.”

– Och man tittar på en eventuell gemensam beskattning på Europanivå. Det vore bättre för det snedvrider inte konkurrensen.”

Chalmersforskaren Jörgen Larsson, som studerat klimatstyrmedel inom flyget, menar dock att flygskatten i stället borde höjas om regeringen ska kunna nå klimatmålen.

Han får medhåll av Danmark som nu också planerar för en flygskatt som ska införas successivt. Den svenska flygskatten beror på slutdestinationen: 60, 250 eller 400 kr per passagerare. Skatten har snart dragit in över 6 miljarder kronor till statskassan utan att ha bidragit till hållbarare flygande. Men de negativa sidorna har tydligt visat sig i minskad tillgänglighet. 

– Den svenska flygbranschen ligger långt fram i omställningen. Men kraftigt stigande kostnader, uppskjutna pandemiskulder för infrastrukturen, nationella pålagor i kombination med färre passagerare som betalar notan, dämpar inte bara flygbranschens omställningskraft, det riskerar hela det svenska flygsystemet, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.

En kommentar

  1. Stockholmare: Vilken skatt ska istället höjas? Det är 6 miljarder som måste in någonannastansifrån...