Annons:

Premium Panelen 2

Panelen om Soho House i Stockholm, vouchers för att kickstarta reseindustrin och regeringens turismstrategi

Veckans panel: Kenneth Hultgren, kommunikationschef Nordic Choice Hotels Marcus Östlundh, VD HKC Hotels Mats Nyblom, VD SRJ(k) AB Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group Jan Ohlsson, flyg och resebranschanalytiker Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor

Detta tycker jag om statliga vouchers som stöd till reseindustrin?

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Nordic Choice Hotels

Jag tror att det finns smidigare och bättre sätt att kompensera branschen på och öka reslusten.

Marcus Östlundh, VD HKC Hotels

Med tanke på alla restriktioner som staten infört och som tyngt reseindustrin behövs stödåtgärder – och resevouchers skulle kunna vara en sådan.

Mats Nyblom, VD SRJ(k) AB

Tveksam. Men har ett förslag nedan som är bättre än pengar. Två dagars extra semester!

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group

Ja varför inte, vi är ju i speciella tider och vad jag förstår så finns det en del goda erfarenheter från Asien. Men i så fall får dock inte systemet vara onödigt komplicerat och byråkratiskt.

Jan Ohlsson, flyg och resebranschanalytiker

Bra idé i länder direkt beroende av reseindustrin. Inte en statlig uppgift för Sverige.

Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor

Nej, komplicera inte stöden mer än nödvändigt.

Hur ska regeringen göra för att stödja reseindustrin långsiktigt?

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Nordic Choice Hotels

Långsiktiga spelregler som gör att företagen vågar satsa. Stötta branschen ekonomiskt fullt ut genom pandemin. 

Marcus Östlundh, VD HKC Hotels

Underlätta för bättre flygförbindelser, sänk fastighetsskatten på hotellfastigheter och vässa marknadsföringen av Sverige som besöksmål.

Mats Nyblom, VD SRJ(k) AB

Reseindustrin är ju stor och består av många delar. Det som väl är rimligt för staten att engagera sig i är svensk verksamhet. Dvs hotell, arrangörer och reseföretag verksamma i Sverige. Det kan man göra på många sätt. Det mest långsiktiga är att arbete med attraktiviteten. Dvs att helt enkelt göra fler människor, både inom och utom Sverige, sugna på att resa till och i Sverige. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group

Se och lär av nordiska politiker kollegor både i handling kring utformning och omfattning av stödprogram till vår industri där både Norge och Danmark varit snabbare, enklare och mer generösa. Men också i ord, som när tex Mette Fredriksen på statsbesök i Portugal i somras önskade att alla danskar skulle kunna ha det lika dejligt som henne i Sydeuropa. 

Jan Ohlsson, flyg och resebranschanalytiker

Underlätta för främst flygbolag, färjor att få in folk är steg ett. Se till att infrastruktur fungerar istället för prestigeprojekt som snabbtåg. Resten gör nu branschen bäst själva, utan detaljreglering. Men viktigt hålla koll på att miljöavgifter, bränslepriser och skatter inte tar livet av satsningar. Bra om Sverige blir mer berömt för den höga, vänliga servicenivå vi faktiskt har. (Hade i alla fall, den kommer ur erfarenhet och talang som lätt går vidare).

Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor

Stötta flyget i stället för att motverka det. Lyft de positiva aspekterna av att resa – öppenhet, global värld och kunskapsutbyte.

Och kortsiktigt mitt i omikron behövs detta från staten?

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Nordic Choice Hotels

Besöksnäringen är en solskenshistoria sedan tidernas begynnelse. Pandemin är en tillfällig bump in the road. Ketchupeffekten vi såg i somras och under hösten är tydliga tecken på att branschen kommer tillbaka starkt när restriktionerna hävs. 

Marcus Östlundh, VD HKC Hotels

Inför ytterligare begränsningar för de personer som valt att inte vaccinera sig. För varje ytterligare person som vaccinerar sig minskar trycket på sjukvården och därmed möjligheten för reseindustrin att återfå normala förutsättningar.

Mats Nyblom, VD SRJ(k) AB

Trots allt timar väl omikron men om den nu ska härja är det väl en väl vald tidpunkt. Lars Yngström, VD för det lilla tågbolaget Tågab som kör en del resandetåg i udda västsvenska relationer brukar tala om ”Ökenvandringen”. Det är i korthet tiden från trettonhelgen till påsk, då är resandet minimalt. Så det gäller att tänka positivt. Hellre omikron i tre månader januari till mars än juni till augusti. Kanske en tvådagars semestervoucher? Du får två extra semesterdagar om du bor minst fem nätter på hotell eller camping i Sverige i sommar?

Jan Ohlsson, flyg och resebranschanalytiker

Är de klåfingriga inte väl många? Färre myndigheter behövs. Men vem av dem är turistminister?

Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor

För varje restriktion – ekonomiskt stöd till de branscher som berörs.