Annons:

Premium

“Min styrka är att få saker att hända”

Charlotta Söderlund är ny tillförordnad VD och koncernchef på Cabonline Group. Här svarar hon på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät.

Möjligheten att få vara del av ett mångkulturellt företag som strävar efter att göra skillnad i människors liv ger mig massor av energi”

Grattis Charlotta Söderlund, du är ny tillförordnad VD och koncernchef på Cabonline Group, varför valde Peter Viinapuu, styrelseordförande för Cabonline Group dig tror du?
– Tack! Jag tror att Peter såg att min bakgrund och mina kompetenser passar perfekt för den stora kvalitetssatsningen Cabonline genomför för att stärka positionen på den nordiska marknaden och utveckla verksamheten. Mitt starka engagemang för att arbeta nära kollegor, skapa arbetsglädje och driva förändring på bästa möjliga sätt är något jag tror Peter också såg som värdefullt för vårt företags framtid. Dessutom att jag har en operativ bakgrund och min styrka är att få saker att hända.

Varför valde du Cabonline?
– Jag lockades av den spännande förändringen i transportbranschen och utmaningen med att kunna möta alla våra olika kunders behov, oavsett om det är affärsresenären, privatresenären som har bråttom till flyget eller barnet som måste komma i tid till skolan på morgonen med skolskjuts. Möjligheten att få vara del av ett mångkulturellt företag som strävar efter att göra skillnad i människors liv ger mig massor av energi. Att få arbeta med service, kvalitet och samtidigt bidra med samhällsnytta varje dag är verkligen fantastiskt.

Varför ska man åka taxi med Cabonline?
– Cabonline är inte bara Nordens ledande taxibolag, vi är också drivna av en passion att alltid vara våra resenärers förstahandsval. Genom att ständigt sträva efter att förbättra vår service och investera i innovativa lösningar, som vår nya boknings- och trafikledningsplattform som vi börjar implementera inom kort, vill vi göra varje resa ännu smidigare och tryggare. Att vara en bra arbetsgivare och vara en del av den gröna omställningen, tror vi är nyckeln till att kunderna väljer att åka med oss.

“Vi är redan större än Uber på vår marknad, men det är inte det viktiga”

Några av Travel News 50 000 läsare i månaden vet vem du är, men inte alla. Berätta!
– Jag har jobbat i servicebranschen under hela mitt yrkesverksamma liv och skulle aldrig vilja byta bort det mot något annat. Det höga tempot, de höga kraven och att jobba med och för människor är något jag verkligen älskar. Jag har bland annat jobbat med tjänster inom mat, larm och fordon.

Vad gör en taxidirektör hela dagarna?
– Åker taxi! Skämt åsido, jag spenderar mina dagar med att funderar över hur våra taxitjänster kan överträffa kundernas förväntningar och hur jag ska få alla kollegor, förare och åkare ännu mer glada, nöjda och engagerade. Att lyssna på feedback och arbeta nära alla är centrala delar av mitt arbete. 

När blir Cabonline lika stort som Uber? 
– Vi är redan större än Uber på vår marknad, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att vi är bättre och att vi är det självklara valet för våra resenärer, förare och åkare.

Hur mycket större är ni än Taxi Stockholm i Stockholm? 
– Taxi Stockholm är ett lokalt taxibolag. Cabonline är ett nordiskt taxibolag. Här i Stockholm är vi ungefär 22 procent större, men det viktigaste är att vi fortsätter att erbjuda enastående service till våra kunder oavsett var de befinner sig.

Vad lärde du dig under 11 år i Taxi Stockholms växel?
– Hur engagerade medarbetare kan göra underverk både för kunder och anslutna taxiförare 

Och under fem år på SOS Alarm?
– SOS Alarm har en otroligt viktig samhällsfunktion samtidigt som det också handlar om samma sak, att vara engagerade i kundmötet, att se människan, förstå dennes behov, vara empatisk och alltid göra det man kan för att möta de behoven.

“Vi har strikta krav på ett rent belastningsregister för allvarliga brott när vi legitimerar våra förare, en taxitjänst måste vara trygg”

Stämmer det att kriminella, alltså dömda personer, får köra för Cabonline?
– Nej, det stämmer inte. Vi har strikta krav på ett rent belastningsregister för allvarliga brott när vi legitimerar våra förare, en taxitjänst måste vara trygg.

Reseindustrins största utmaning?
– Den största utmaningen för reseindustrin är att genomföra den gröna omställningen parallellt med effektiviseringar och kraven på hög kvalitet och service. Det är en stor utmaning, men också en spännande möjlighet för oss att utvecklas och växa. 

Namn: Charlotta Söderlund

Titel: tf VD och Koncernchef Cabonline Group

Familj: Gift med Peter, tre egna vuxna barn och tre barnbarn. Min man har två vuxna barn och fyra barnbarn

Bor: Vindö

Senaste resa:  Aruba

Favorit Nyckeltal: Jag älskar nyckeltal, speciellt följer jag kundernas och medarbetarnas nöjdhet och företagets lönsamhet

Favorithotell: Scandic har gett mig många sköna nätter och god service

Favorit Färjebolag: Vaxholmsbolagen

Favorit Reseapp: Cabonline    

Flygbolag som jag åker helst med: Sist åkte jag med KLM och det var jättetrevligt

Favoritdestination: Vindö

Min drömresa: Machu Picchu (Inkastaden) i Peru

Detta vet vi inte om dig: Jag vet att en del som kommer hem till oss reagerar på att vi inte har någon TV i huset.