“Jag jobbar nära flera svenska destinationer och älskar det. Jag har dessutom stått på scen i hela mitt företagsamma liv – både som arrangör och moderator”
Lina Skandevall, du ska vara projektledare och moderator på Travel News Studio i vår. Vem är du?
– Bra fråga. Jag är resejournalist sedan 17 år. Jag är dessutom opinionsbildare med starkt fokus på Sverige för att utveckla och lyfta entreprenörskap och besöksnäringen – från enskilda företag till att medvetandegöra regeringen. Jag jobbar nära flera svenska destinationer och älskar det. Jag har dessutom stått på scen i hela mitt företagsamma liv – både som arrangör och moderator. Och så pratar jag resor på i Nyhetsmorgon på TV4 en gång i månaden och gillar att hänga på instagram.
Varför valde du att tacka till att arbeta med Travel News?
– Det är Sveriges främsta kanal för att hålla sig uppdaterad om branschnyheter inom besöksnäring ur ett brett perspektiv – dessutom med imponerande hög frekvens. Jag ser det som obligatorisk allmänbildning för alla i branschen. Sedan vill jag gärna lyfta in mer information om svenska destinationer, mindre företag och hållbarhet.
Travel News Studio är en eftermiddag fylld med kunskap och nätverkande i Stockholm. Vad vill du att besökarna ska känna när dagen är klar?
– De ska känna sig inspirerade, omskakade, nöjda och framför allt få med sig konkret och ny kunskap som är applicerbar i deras arbete. Ingen ska gå därifrån och fundera över ”whats in it for me”.
Första gången med dig som värd är den 14 mars på Hamburger börs i Stockholm. Ämnet är resejournalistik i TikTok-eran. Du är själv gammal resejournalist, hur mycket har allt förändrats i din värld?
– Enormt mycket. Tryckt media är utrotningshotad – nu hittar vi inspirationen på nätet, men trots det efterfrågar många fortsatt tryckta artiklar. Att jag ofta får fylla i hur många följare jag har på Instagram vid pressförfrågningar inför en resa säger egentligen allt.
“Tryckt media är utrotningshotad – nu hittar vi inspirationen på nätet”
Är sociala medier den största revolutionen i reseindustrin sedan internet?
– Haha, det har helt klart gett kraftfull effekt, men revolutionen stavas AI.
Reseindustrins största utmaning?
– Massturism och ekonomiska intressen vs klimat och miljö. Dyrare resekostnader kan komma att förändra våra resemönster rejält framöver.
Namn: Lina Skandevall
Titel: Alltså jag vet inte. Jag har för många hattar. Får samla ihop det som ”företagare inom besöksnäringen”.
Familj: Sambo och bonustvillingar
Bor: Gamla Enskede, i Tänndalen och på landet utanför Norrköping.
Senaste resa: 2024 började med lugna fiskebyn Essaoira i Marocko följt av World Economic Forum i Schweiz.
Favoritnyckeltal: Engagemang.
Favorithotell: Just nu botaniserar jag vilt bland svenska unika hotell och är riktigt imponerad av koncepten. Hyssna Forest Resort står på tur.
Favoritfärjebolag: Kärleken till Gotland gör att jag måste säga Destination Gotland. Jag vill ju få över mig och bilen.
Favoritkryssningsbolag: jag älskar småskaligt. Scic Sailing –som har ljuvliga båtar med plats för 14 personer som hissar segel så fort de kan och lägger till i naturhamnar i grekiska och turkiska skärgården.
Favorit Reseapp: Airbnb – älskar att använda mig av deras upplevelser utomlands. Foodtours, surfkurser, löpturer med lokala guider.
Flygbolag som jag åker helst med: det som tar mig till nästa destination, tryggt, serviceinriktat och så hållbart som möjligt.
Favoritdestination: Valet står mellan Island och Sydafrika.
Min drömresa: attt åka runt i Sydamerika under en längre period.
Detta vet vi inte om dig: att jag sjungit i kör nästan hela mitt liv och sjunger högt i bilen när jag kör ensam.