Annons:

Premium

“Jag vill arbeta i en miljö som utmanar mig”

Maria Fiskerud är ny medarbetare på Heart Aerospace i Göteborg. Hennes titel är “Innovation Eco-system Lead”. Här berättar hon om bytet från BRA flyg, vad hon lärde sig på Fly Green Fund och vad som är reseindustrins största utmaning. - Att minska sina utsläpp.

Grattis Maria Fiskerud, du är ny medarbetare på Heart Aerospace. Varför valde bolagets grundare Anders Forslund, dig?

– Det får du fråga Anders om, men jag har haft förmånen och glädjen att få vara med Klara och Anders Forslund på resan till vad Heart är idag. Så det här känns som en naturlig fortsättning på vårt samarbete.

Och varför valde du att gå till Heart?

– Jag vill arbeta i en miljö som utmanar mig, där det finns människor som inspirerar och utvecklar både mig och framtiden. Som jag sa tidigare så har jag arbetat nära Anders och Klara sedan starten av Heart och är väldigt imponerad av det gäng människor de har lockat hit för att tillsammans genomföra allt det Heart står för. Mina värderingar och syn på framtiden stämmer väldigt väl överens med de som finns på Heart. Det är viktigt för mig då jag styrs av drömmar och passion för en mer hållbar framtid😊.

Att få arbeta i ett företag med människor från hela världen, med gemensam vision och ambition, att göra världen bättre – vem vill inte det?

Hur går det för elflygplanet, när är det i luften?

– Elflyg är redan i luften. Idag är de små och används för att utbilda piloter. Vårt Heart ES-30 kommer att flyga kommersiellt 2028, men redan 2026 planeras det för de första testflygningarna.

Eller ska vi skriva hybrid-flygplanet?

– ES-30 är ett elektriskt flygplan som drivs av elmotorer som drivs av batterier. Det gör att vi får fördelarna med noll utsläpp och lågt ljud, som är viktigt för regionalflyget. ES-30 har också en reservhybridkonfiguration, som består av av två turbogeneratorer som drivs av hållbart flygbränsle. Turbogeneratorern kan användas för att ladda batterierna och förlänga räckvidden upp till 400 kilometer. Detta för att säkerställa reservbränslebehovet. På enbart batterierna kan vi flyga upp till 200 kilometer.

Kommer vi att nå målet inga utsläpp i flygindustrin till 2045?

– I Sverige tror jag vi kommer att nå det, men för världen är det 2050 som gäller.

Heart behöver många, många, många miljarder för att lyfta, kommer det verkligen att funka?

– Ja det tror jag. Nu har jag snart gjort min första månad, så den insikten jag har i den här frågan är min egen. Med det sagt så kan vi alla se att intresset för Heart är stort. De investerare som är på plats är trovärdiga och långsiktiga. Dessutom råkar jag veta att samtal med investerare är en stor del av Hearts vardag. Så jag är inte orolig för det. Det jag kan känna en viss oro för är att det är få svenska investerare. Det i sin tur kan ju leda till att Heart flyttar verksamheten till där investerarna är och det skulle inte vara bra för Sverige.

Första planet som flyger med SAF-bränsle

Vad lärde du dig på BRA flyg?

– Att man inte bara kan rädda världen utan måste sälja flygbiljetter också:) Även åren på BRA har gett mycket insikt och nya kontakter som är bra att ha även i mitt fortsatta arbete. Även om jag arbetat i branschen i många år nu så är det speciellt att vara i hjärtat på ett flygbolag. Att arbeta regionalt i en internationell bransch ställer stora krav. Jag lärde mig också att det du vill uppnå är möjligt – vi gjorde många och stora ändringar för flygbranschen – som att visa att det går att flyga på 100 procent bioflygbränsle, att det går att sälja bioflygbiljetter på samma sätt som biljetter med fossilt bränsle och vi fick ju också bevis för att vi gjorde rätt. Inte minst genom Travel News Hållbarhetspris och att vi hamnade på topp20 på Fortunes Change the world-lista.

Och hur var det på Fly Green Fund?

– Jag ser fortfarande Fly Green Fund som min baby och är kvar som medlem i föreningen. Det var början på min resa i det fossilfria flygets tjänst. Att få vara med från början och bygga en bransch, inte bara i Sverige/Norden utan också globalt har varit väldigt givande – både kunskapsmässigt och nätverksmässigt. Dessutom vet jag att det går att göra skillnad även om alla runtomkring säger att det inte går. Det är en styrka att ha med sig även i andra jobbsammanhang.

Ditt viktigaste nyckeltal gärna med en motivering?

– Jag tycker det är viktigt att vi mäter enligt tripple-bottom line (TBL) så att både People, Profit och Planet mäts och redovisas. Ett bra nyckeltal för Planet är att mäta och jämföra sin koldioxidbudget utifrån SBT (scienced based targets). Det gör att du kan se hur du ligger till i din bransch och för att 1,5 gradersmålet ska nås.

Reseindustrins största utmaning?

– Att minska sina utsläpp.

Maria Fiskerud

Namn: Maria Fiskerud

Titel: Innovation Eco-system Lead

Familj: Stefan, Matilda, Vilma, Theo, Noah och Charlie är närmaste familj, men jag är lyckligt lottad med en stor familj som består både av blodsband och eget val.

Bor: Karlstad

Senaste resa: San Francisco med Nordic Innovation för att berätta om elflyg, NEA och Heart

Favoritnyckeltal: Koldioxidbudget utifrån SBT (scienced based targets)

Favorithotell: Petters hotell

Favoritreseapp: Den finns inte än, jag väntar på en app som täcker alla regionala resesätt i Norden, (buss, båt, flyg (på biobränsle eller el) och tåg) det skulle underlätta mitt liv oerhört.

Flygbolag som jag åker helst med: Alla våra NEA (Nordic Network for Electric Aviation) flygbolag – det vill säga BRA, SAS och Icelandair. Och jag flyger gärna på bioflygbränsle.

Favoritdestination: Där jag känner någon

Min drömresa: Legoland med barnbarnen i sommar

Detta vet vi inte om dig: Att jag jobbat som guide i Glaskogens naturreservat.