Grattis John Severinson, du är ny Chief Digital Officer på Parks and Resorts Scandinavia, varför valde vd Christer Fogelmarck dig?
– Tack så mycket. Min hisspitch är att jag är duktig på skärningspunkten mellan teknik, affär och produkt och det tror jag fastnade. Jag betvivlar att jag fick jobbet på grund av mitt mod – jag hade innan jag började här aldrig åkt något häftigare än Nyckelpigan. När jag nämnde det för Christer under en intervju log han och lovade mig att jag skulle ha tillfälle att öva på jobbet.
Vad valde du att tacka ja till detta uppdrag?
– Den teknik jag tycker är allra mest spännande är den som är nära kunden och det går inte att komma mer tight på det än i en sådan här verksamhet. Det är glädje, spänning och kunskap sammanflätat och tekniken har en självklar roll att förstå, optimera och understödja gästens besök. Det finns så himla mycket potential här, från att skapa den mest självklara digitala femkampsupplevelsen eller ett digitalt berikat djurmöte, till att i realtid förstå var i parken besökarna är, vad de gör och hur det påverkar vår bemanning och service.
Vad gör en Chief Digital Officer hela dagarna?
– Mitt jobb är att se till att vi har en tydlig bild av vår digitala framtid som vi alla kan dra åt samma håll för att nå, men också att vi har rätt resurser och rätt infrastruktur för att komma dit. Det finns en spännvidd i det här som tilltalar mig, från nitty-gritty diskussion om affärslogik i köpflödet till strategiska diskussioner om digital vision med ledning och ägare.
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2021/02/Grona-Lund.jpg?resize=427%2C640&ssl=1)
“Jag ser fram emot att kunna öka outputen av både mig själv och mina medarbetare med hjälp av AI-verktyg”
När kan ditt jobb ersättas med AI-robot?
– Jag är en av dem som å ena sidan tror att vi alla kommer få superkrafter av de AI-verktyg som kommer i transformationen vi är på väg in i, men som samtidigt inte tror att vi kommer ersättas av maskiner. Jag tror säkert att jag kommer jobba på ett annorlunda sätt om 5-10 år men det gäller bakåt också – om du jämför hur jag och alla andra jobbar idag med digitala verktyg, med hur man gjorde för 5-10 år sedan, så är det stor skillnad. Se bara på hur vi idag möts på distans och kommunicerar i mobilen som exempel.
Hur många under dig kan ersättas med AI-robotar då?
– Jag ser fram emot att kunna öka outputen av både mig själv och mina medarbetare med hjälp av AI-verktyg, vi har en väldigt lång önskelista på saker vi vill ta tag i. Men om det är 1.1x, 3x eller 10x, det får framtiden utvisa.
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2018/05/momondo-64.jpg?resize=1024%2C683&ssl=1)
“Meta är ett av världens mest missförstådda företag”
Vad lärde du dig på Meta av några ansett som världens mest onda företag?
– Jag tror att Meta är ett av världens mest missförstådda företag. Det är en verksamhet fylld av kloka människor som brinner för att förenkla och förbättra för sina användare. Men om ens användarbas återspeglar hela samhället får man också sin beskärda del av hela samhällets problem. Jag tar med mig vikten att ha ett tydligt “varför” i det man gör, vikten av stark kultur och inte minst vikten av att vara oerhört snabbrörlig. Ett av mina favoritcitat, som ska ha myntats av GE-bossen Jack Welch, är “change, before you have to”.
Har du träffat Mark Zuckerberg?
– Jag har varit på plats i Menlo Park (där huvudkontoret ligger) och suttit på första raden på ett av de personalmöten han brukade hålla varje vecka, som också streamades till alla kontor. Men vi var över 80 000 anställda så vi hade svårt att hitta en tid för avstämning som fungerade för oss båda.
Du har också varit på Egmont, ett av nordens snällare medieföretag, hur var det där?
– Egmont är en fantastisk koncern! Det är verkligen ett snällt men också ett väldigt långsiktigt, samlat och klokt medieföretag. Jag hade förmånen att ha chefer och kollegor som trodde på mig, trots att jag var ung och betydligt mindre erfaren än de var. De har lärt mig mycket om ledarskap i både med- och motgång och det blev 11 år på Egmont i många olika roller, med många vänner för livet.
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2023/07/wp-1688553114446.jpg?resize=1024%2C993&ssl=1)
“Olyckan i Jetline var oerhört tragisk och just nu bistår vi alla de utredningar som görs av polisen och Statens Haverikommission”
Nöjesparkerna har lite uppförsbacke just nu, när vänder det och vad ska du göra för att hjälpa till?
– Olyckan i Jetline var oerhört tragisk och just nu bistår vi alla de utredningar som görs av polisen och Statens Haverikommission. Alla behöver vi få svar på vad som hände och hur det kunde hända. Utöver det har jag inte jobbat i en så väderpåverkad bransch som den här tidigare och lärde mig fort vilken påverkan en regnig sommar har, likaså hur utmanande det kan vara att skapa upplevelser i världsklass för människor som på grund av höga räntor har fått allt mindre i plånboken. Men de senaste veckorna har som kontrast bjudit på fint väder och då syns tydligt det uppdämda behov som finns hos våra gäster att få komma till oss och ha kul. Vi styr inte över väder eller makroekonomi, men härnäst står Halloween för dörren och jag som ser parkerna bakom kulisserna vet hur häftiga de kommer bli när det snart är skrämselpremiär. Närmast ska jag faktiskt i veckan hjälpa till att bära ut pumpor, men därutöver är mitt ansvar att göra det så lätt och smidigt som det bara går att köpa sina biljetter och besöka oss.
Reseindustrins största utmaning?
– Klimathotet och makroekonomin förstås, men därutöver AI-transformationen som ställer på sin spets hur snabbfotad man är.
Namn: John Severinson
Titel: Chief Digital Officer
Familj: Frun Jenny, sonen Leonardo (5 år) och hunden Bamse
Bor: Järvastaden, Solna
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2020/01/Hotell-i-Rom-Ving.jpg?resize=1024%2C768&ssl=1)
Senaste resa: Elbilade ner till Rom och tillbaka i våras
Favorit Nyckeltal: Procentuell upptid (99.999%)
Favorithotell: Vildmarkshotellet i Kolmården
Favorit Färjebolag: Strömma
Favorit Reseapp: Google Maps
Flygbolag som jag åker helst med: SAS, är besatt i Eurobonus
Favoritdestination: Sirmione, Italien
Min drömresa: Nya Zealand
Detta vet vi inte om dig: Har kunnat lösa Rubiks Kub på under minuten