”Behovet av kontanter kommer förr eller senare att minska”
Annelie Nässén har lång chefserfarenhet från SAS. Mellan åren 2005-2019 var hon på sju olika höga befattningar i flygbolaget. De sista två och ett halvt åren som försäljnings- och marknadschef i koncernledningen. Under det sista året gjorde SAS sitt bästa resultat någon med 42 miljarder i omsättning och drygt två miljarder i vinst.
– Jag har bl a ansvarat för försäljningen under min tid på SAS, i samtliga kanaler globalt inklusive återförsäljarna i form av resebyråer och charter och de senast åren även ansvaret för marknadsföring, varumärke, prissättning, distribution, EuroBonus och Star Alliance.
De senaste turerna inom SAS vill Annelie helst inte kommentera när vi möts på FOREX huvudkontor i Gamla stan i Stockholm.
– Det är klart att det blir tufft när ett bolag tappar 90 procent av sina intäkter. Men jag känner starkt för SAS och är övertygad om att de kommer att klara detta också.
Vi lämnar SAS.
Det var några månader sedan Annelie Nässén såg annonsen (kanske i Travel News) att FOREX letade efter ny VD. Hon ringde upp styrelseordförande Beth Friberg och bad om två minuters samtal. Det första samtalet tog sedan 30 minuter. Det blev fler samtal och sedan intervjuer och nu är Annelie Nässén bolagets nästa verkställande direktör.
Hon lämnar nu en gig tillvaro där hon bland annat varit interimschef på Svensk Spel och investerat och varit rådgivare i olika bolag. Inget av dem hemmahörande i reseindustrin.
FOREX är ett familjeägt bolag med verksamhet i Norden. Grundaffärsidén är att tillhandahålla resevaluta. Det var det som Beth och Tom Fribergs pappa Rolf Friberg sysslade med i början. Under stora delar av 2000-talet har man även sysslat med bankverksamhet. Men den delen av bolagen är numera såld till ICA-banken. Man har nu lämnat tillbaka sin bankoktroj till Finansinspektionen och är numera ett betalningsinstitut.
FOREX ska nu åter syssla med sin kärnaffär: valuta. Denna gren är lönsam, men det behövs mer för att skapa långsiktigt tillväxt.
– Behovet av kontanter kommer förr eller senare att minska, säger Annelie Nässén.
Den utveckling vi har sett i Sverige där kontanter bara är några få procent av BNP inte hänt i länder som Tyskland, Frankrike och Spanien än.
Men den kommer.
Exakt vad FOREX ska syssla med i framtiden är inte helt lätt att veta. Annelie Nässén har bara varit i lokalerna i två veckor. Men bolaget ska bli bättre på digitalisering. Målet är att, precis som SAS kom på för femton år sedan, rätt kund ska få rätt erbjudande vid rätt tillfälle. För att nå detta måste kundernas data registreras på ett bättre sätt än idag.
– Vi kommer inte att börja sälja resor, utan ser andra möjligheter i kundresan. Idag kan du förbeställa din valuta och få den hem.
Man vill även erbjuda andra tjänster, men vad är inte klarlagt.
Landets resebyråer kan alltså andas ut, FOREX vill inte sälja resor.
– Mitt uppdrag är att med utgångspunkt från ett brett butiksnät och en växande e-handel för valuta och andra betalningsmedel, växa FOREX med fler produkter och tjänster som gör resan enklare, tryggare och roligare.
Dessutom sätta ny vision och kultur efter banktiden. Vi ska skapa ett vinnarlag. Kringtjänster ska komplettera kärnaffären och skapa lönsam tillväxt.
- FOREX satsar på att förstärka sin ställning som Nordens marknadsledare inom resevaluta och dessutom erbjuda andra tjänster och produkter kring resan – ett av nordbornas viktigaste intressen. Runt om i Norden kan kunder träffa oss i någon av våra butiker eller i digitala kanaler. Tillsammans med en växande e-handel för valuta och andra betalningsmedel, ska FOREX förverkliga en idé om fler produkter och tjänster som gör resan enklare, tryggare och roligare.
- FOREX, Nordens marknadsledare på resevaluta, har knappt 400 medarbetare samt 80 centralt belägna butiker inkl de största flygplatserna, där man kan köpa resevaluta, reseförsäkringar och kreditkort, samt över 60 valutaautomater.
En kommentar