Grattis Christina Holmberg, du är ny chef för marknad och kommunikation på UNITY, varför valde Patrik Tuomisto GM Sverige dig tror du?
– Tack! Jag vill nog inte recensera tillsättningen av mig själv men kanske får läsarna lite svar i den här intervjun.
Varför valde du UNITY?
– Det kändes som en perfect match med mina tidigare erfarenheter, inom både tech, design och inredning. Det är intressant med det nordiska perspektivet, vilket jag även har arbetat med tidigare. Unity har enorm potential i en tid då mycket av hur vi bor, reser och arbetar förändras. Spännande!
Vad är UNITY:s roll i reseindustrin?
– Vi vill vara ett attraktivt alternativ till både traditionella hotell och renodlade co-working-arenor. Hos oss går det att både bo kortare eller längre och arbeta på ett sätt som vi tycker det borde vara år 2024.
Många av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla, berätta.
– Professionellt har jag gått den inte spikraka men lärorika vägen via IT och tech till mer design- och konsumentorienterade företag, som till exempel Huawei och Grohe. Jag har fått höra att jag blandar danskt no nonsens och raka besked med det svenska lösningsorienterade förhållningssättet för att få teamen att spela på bästa sätt. Hoppas det stämmer för det låter ju bra!
Vad gör en chef för marknad och kommunikation på UNITY hela dagarna?
– Just nu är jag djupt försjunken i att läsa in mig på befintliga initiativ och utmaningar, parallellt med att jag försöker hålla mig i skinnet och inte rusa i väg med de enormt många möjligheter som jag redan har hittat. Så mycket inläsning och research samt planering framåt fyller mina dagar just nu.
Malmö slog förra året rekord i antal kommersiella gästnätter med 2 189 575 besök och en ökning på över elva procent jämfört med 2022. Hur blir det 2024?
– Vi har nog sett det mesta av bouncen efter pandemin, men hur 2024 slutar vill jag inte sia om redan nu.
Long stay utreds och ska få ny lagstiftning, är du orolig?
– Justitieminister Gunnar Strömmer sade när utredningen tillsattes att man behöver underlätta för företag att rekrytera personal med rätt kompetens och att det finns ett behov av att kunna erbjuda tillfälliga och flexibla bostadslösningar. Det håller jag och Unity med om så om utredningen landar i den riktningen är jag inte orolig.
Vad lärde du dig hos köks- och badrumsleverantören GROHE?
– Att även badrumsblandare och vattenförbrukning kan göras spännande och intressant genom ett kreativt och strategiskt angreppssätt.
Namn: Christina Holmberg
Titel: Head of Marketing & Communications, Nordics UNITY
Familj: 2 barn och man
Bor: Täby
Senaste resa: Finland
Favoritnyckeltal: Har inga, men gillar boken Sifferdjur av Micael Dahlen. Den får dig att stanna upp en stund.
Favorithotell: Jag gillar att testa olika.
Favoritreseapp: Yelp, den har räddat mig ett par gånger i utlandet! Kollar alltid reviews!
Flygbolag som jag åker helst med: SAS, Lufthansa, KLM
Favoritdestination: Spanien, Cordobá – Xtreme Gene Watersports
Min drömresa: Finns många ställen, gärna dit där jag kan surfa med familjen
Detta vet vi inte om dig: ”Alla” kallar mig Stunsen.