SRF anser att staten måste ställa garantier annars kommer svenska företag att ställa resegaranti i andra länder: ”För de företag som väljer att även fortsättningsvis ställa garanti i Sverige kommer de ökade kostnaderna att tas ut av kund, med dyrare paketresor för svenska konsumenter.”
Föreningen gillar inte att bidragen till fonden tas ut med 40 eller 80 kronor per resa utan vill i stället att de baseras på företagens omsättning. Då ”kommer administrationen att minska såväl för företagen som för Kammarkollegiet”.
När fonden väl har nått målkapitalet 1,5 miljarder kronor ska företagen inte längre ska betala in bidrag till fonden. SRF anser att det då måste införas någon form av inträdesavgift så att nya företag inte drar nytta av systemet utan att betala för det.
SRF vill att flygbolagsfonden inte ska begränsas till hemtagning av strandsatta resenärer utan även omfatta återbetalning till resenärer vars flygningar ställs in på grund av flygbolagets konkurs.
Vidare anser SRF att skillnaden mellan reguljärflygets 3 kronor per passagerare och paketresornas 40 eller 80 kronor bör minskas. Annars riskerar det ”att styra resenärer till att i stället boka resetjänster själva och därmed gå miste om det skydd som paketreselagen och resegarantilagen ger”.
För att reseföretagen ska hinna ställa om sina system föreslår SRF att lagändringarna träder i kraft 1 januari 2025 i stället för ett halvår tidigare.