Annons:

Premium

Visit Group och Atomize vill revolutionera reseindustrin med AI-teknik

Det nya samarbetet mellan Visit Group och Atomize syftar till att skapa en nästa generations AI-drivna teknologiplattform för hospitality och upplevelsebranschen globalt.

“Vi vill etablera en helhetslösning som täcker alla aspekter av det digitala ekosystemet”

Partnerskapet kombinerar Visit Groups e-handels-, paketerings- och distributionslösningar med Atomizes intäktsoptimeringsplattform, som inkluderar realtidsprissättning och  framtidsprognoser.

Första kund är ESS Group. En gemensam nämnare för dessa tre bolag är Magnus Emilson som är grundare av Visit Group och delägare i Atomize och ESS Group. (E i namnet står för Emilsson.)

Entreprenören Magnus Emilson är en doldis för de flesta i reseindustrin. Men lyfter man på huven upptäcker man att han har sina fingrar i flera av branschens mest kända syltburkar. Främst som grundare och ägare av Visit Group vars plattformar servar en stor del av besöksnäringens företag. Men också som en av grundarna och ägarna av ESS Group som är Sveriges mest innovativa hotellkoncern och som grundare och ägare av investmentbolaget Emred International som i sin tur har eller har haft delägande i travel tech-bolag som Atomize och Bookatable med flera.

– Vi är glada över att inleda detta strategiska partnerskap med Visit Group. Detta partnerskap handlar inte bara om att förbättra effektivitet, utan om att förbättre gästupplevelsen och sätta nya standarder för intäktsoptimering genom AI-drivna lösningar. Tillsammans är vi engagerade i att stärka den globala hospitality och turistsektorn för att överträffa deras potential i en ständigt föränderlig marknad, säger Alexander Edström, VD för Atomize i ett pressmeddelande.

Detta partnerskap sträcker sig bortom sammanslagningen av två kompletterande teknologier; det syftar till att etablera en helhetslösning som täcker alla aspekter av det digitala ekosystemet. Från personliga bokningssystem till kunduppföljning efter avresa, och från att maximera intäkter till att öka operativ effektivitet, är samarbetet mellan Visit Group och Atomize utformat för att erbjuda en plattform för rese- och turistindustrin. Detta strategiska initiativ stöds av totalt 250 dedikerade anställda, som betjänar 3000 hotell och reseoperatörer världen över, och är utrustat för att möta morgondagens mål för aktörer inom rese- och upplevelsebranschen.

– Vi är glada över att samarbeta med Atomize för att avslöja en lösning som är efterlängtad av den bredare reseindustrin. Genom att utnyttja Atomizes djupa och omfattande AI-expertis handlar vårt partnerskap inte bara om att möta aktuella behov, utan är en framåtblickande satsning som syftar till att förutse och forma framtiden för resebranschen. Tillsammans kommer vår kombinerade expertis och resurser att revolutionera vad hotell- och reseoperatörer kan uppnå, med ESS Group som pionjär och första att uppleva fördelarna med detta strategiska partnerskap, sa James Dixon, VD i Visit Group.