Juli kunde vara en toppmånad för hotellen om de lyckades ersätta semesterlediga affärsresenärer med turister. Men enligt Benchmarking Alliance julistatistik sålde huvudstadens hotell obetydligt fler nätter i år än förra sommaren: 737 000 mot fjolårets 730 000.
Visst, Stockholm har en speciell målgrupp för sina gäster när nästan hälften är affärsresenärer eller konferensdeltagare. Det ger en jämnare beläggning över året än på turistorter som Visby eller Varberg, där receptionisterna får ordna kön under sommaren men kan scrolla länge i mobilen under vintern.
Antalet utländska turister ökar i Stockholm till nivåer som närmar sig tiden före pandemin, men hotellen lider av att svensken, som ändå betalar merparten av rummen, håller i plånboken. När allt ökat i pris drar de ner på antalet nätter på hotell.
Genomsnittspriset för ett hotellrum i Stockholm var i juli 1 357 kronor. I fjol kunde du få samma rum för 1 206 kronor, en ökning på 12,5 procent.
RevPAR ökade från förra sommarens 789 kronor till 915, en ökning med hela 16 procent. Förklaringen är något förre tillgängliga rum och en procent fler sålda gästnätter i år än i fjol. Beläggningsgraden ökade med två procentenheter till 67,4 procent.