”Det öppnar på allvar upp för en mer effektiv beläggning”
Den europeiska reseindustrin har visat på en anmärkningsvärd motståndskraft trots oro relaterad till klimat, ekonomi och geopolitik.
Enligt European Travel Commission (ETC) överträffade både antal ankomster och övernattningar de föregående kvartalens siffror. Något som syns extra tydligt är en växande preferens för resor untaför högsäsong, vilket ETC:s ordförande Miguel Sanz beskriver som en positiv utveckling:
– Ett växande fokus [på detta] hjälper till att sprida turismen jämnare över året och minskar trycket på populära destinationer, säger han.
Men fortsatt momentum sker inte av sig själv.
– Det kräver strategiska investeringar i diversifierade erbjudanden för att säkerställa fortsatt affärsprestanda och konkurrenskraft, understryker Miguel Sanz.
Mycket ligger bakom den ökade efterfrågan på semester i mellansäsong. Dels söker fler resenärer efter prisvärda alternativ när flyg- och hotellpriser fortsatt ligger på höga nivåer. Extremvärme gör att många omvärderar såväl var som när de reser.
”September och oktober har visat sig vara attraktiva månader eftersom de erbjuder lägre priser och behagligare temperaturer”, konstaterar ETC i sin analys och noterar att stormar, översvämningar och kraftiga snöfall lett till omfattande störningar i Europas resenäring.
Samtidigt visar ETC:s siffror att Europas turism som helhet fortsätter att växa. Antalet utländska besökare ökade med 6,3 procent jämfört med 2019 och 6,7 procent jämfört med 2023. Övernattningar steg med 5,9 procent över 2019-års nivå och med 4,8 procent på årsbasis.

Det stadigt växande intresset för semester i mellansäsong är en god nyhet för den svenska besöksnäringen som länge arbetat för att förlänga verksamhetsåret. Enligt undersökningar från Visit Sweden är 24,8 miljoner människor intresserade av att besöka Sverige på vintern. Bland franska resenärer visar exempelvis 34 procent – motsvarande 1,8 miljoner potentiella besökare – intresse för Sverige under den här tiden på året. Samtidigt har de fyra lovveckor som inte överlappar med svenskarnas semester.
Det öppnar på allvar upp för en mer effektiv beläggning. Med paketerade erbjudanden som marknadsförs i rätt kanaler vid rätt tidpunkt, har de svenska turistorganisationerna stor potential att kapitalisera på inkommande turism när den inhemska dito går på sparlåga.
Källor: ETC, Visit Sweden, Sveriges Kommuner och Regioner