Annons:

Premium

Swifties drog in knapp miljard till ekonomin – bidrog även med “lycka” enligt ny forskning

Taylor Swifts konserter i Stockholm genererade sammanlagt 848 miljoner kronor i extra inkomster genom turismen, enligt en enkät som analysföretaget Upplevelseinstitutet genomfört på uppdrag av Stockholms stad. Det rapporterar TV4 Nyheterna.

– Taylor Swifts konserter ökade lyckan hos Stockholms invånare såväl inför som  efter artistens Sverigebesök, jämfört med övriga Sverige. Skillnaden var  dessutom större efter evenemanget, vilket visar på en tydlig eventeffekt, skriver Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolans Center for Wellbeing i ett pressmeddelande.

Dessutom tillkom 431 miljoner kronor i skatteeffekt på grund av turisternas omsättning. Turisterna lade mest pengar på hotellrum, restaurangbesök och nöjen.

– Det är ju väldigt positiva siffror för Stockholm, för turistnäringen, för våra restauranger, hotell, shoppingen, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm, enligt TT.

För över 90 procent av besökarna var det första gången de fick möjlighet att uppleva en  konsert med Taylor Swift live. 83 procent av besökarna var kvinnor och 70 procent var  under 35 år gamla. 

Nära hälften av besökarna till de tre konserterna kom från utlandet (47 procent). Störst andel  besök kom från de nordiska grannländerna som stod för 60 procent av de utländska  besöken (Finland 28 procent, Danmark 17 procent och Norge 16 procent). 

Handels i Stockholm.

En ny studie från Handelshögskolan och Stockholm Business Region visar att  stora evenemang kan ha betydande positiva effekter på en stads välbefinnande och gemenskap. Detta baserat på undersökningsdata runt tiden för Taylor Swifts  konserter i Stockholm. Studien kommer att presenteras i sin helhet i  augusti, men redan nu kan professor Micael Dahlen konstatera att lyckan och  känslan av gemenskap ökade markant bland Stockholms invånare vid tiden för  Taylor Swifts konserter. 

– Det visar på evenemangens kraft som något  gemensamt att samlas kring för att förbättra en stads allmänna välmående, skriver Handelshögskolan i ett pressmeddelande.