– Taylor Swifts konserter ökade lyckan hos Stockholms invånare såväl inför som efter artistens Sverigebesök, jämfört med övriga Sverige. Skillnaden var dessutom större efter evenemanget, vilket visar på en tydlig eventeffekt, skriver Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolans Center for Wellbeing i ett pressmeddelande.
Dessutom tillkom 431 miljoner kronor i skatteeffekt på grund av turisternas omsättning. Turisterna lade mest pengar på hotellrum, restaurangbesök och nöjen.
– Det är ju väldigt positiva siffror för Stockholm, för turistnäringen, för våra restauranger, hotell, shoppingen, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm, enligt TT.
För över 90 procent av besökarna var det första gången de fick möjlighet att uppleva en konsert med Taylor Swift live. 83 procent av besökarna var kvinnor och 70 procent var under 35 år gamla.
Nära hälften av besökarna till de tre konserterna kom från utlandet (47 procent). Störst andel besök kom från de nordiska grannländerna som stod för 60 procent av de utländska besöken (Finland 28 procent, Danmark 17 procent och Norge 16 procent).
En ny studie från Handelshögskolan och Stockholm Business Region visar att stora evenemang kan ha betydande positiva effekter på en stads välbefinnande och gemenskap. Detta baserat på undersökningsdata runt tiden för Taylor Swifts konserter i Stockholm. Studien kommer att presenteras i sin helhet i augusti, men redan nu kan professor Micael Dahlen konstatera att lyckan och känslan av gemenskap ökade markant bland Stockholms invånare vid tiden för Taylor Swifts konserter.
– Det visar på evenemangens kraft som något gemensamt att samlas kring för att förbättra en stads allmänna välmående, skriver Handelshögskolan i ett pressmeddelande.
Fakta om undersökningen
Mätningar av evenemangseffekterna görs på initiativ av Stockholm Business Region/Stockholms stad i samarbete med Stockholm Live, Solna stad och Fabege. Åskådarundersökningen har genomförts av Upplevelseinstitutet.