“Var sjätte övernattning i Stockholm kommer från mässan. Vi drar in 2-3 miljarder i turistekonomiska effekter, pengar och arbetstillfällen inom restauranger, hotell, transporter och butiker. Man bör nog förstå hur detta påverkas innan man till exempel lägger en sådan verksamhet i Sigtuna”
Stockholmsmässan har legat i Älvsjö sedan 1971 då den invigdes av Gustav VI Adolf, men till 2030 ska den 114 000 kvadratmeter stora anläggningen rivas och det ska byggas bostäder på marken.
– Det kommer både tunnelbana och spårvagn till Älvsjö. Jag förstår att staden vill bygga bostäder här. Det kommer att bli en närförort med fantastiska kommunikationer och mycket värdefull mark, säger Christian Clemens.
Vart mässan ska bli av har han ingen konkret aning om. Men han har förslag.
– Mässor internationellt brukar ligga utmed en stor motorväg och järnväg nära en flygplats. Det vore bra i det här fallet, säger han, men tycker att Stockholms stad ska utreda frågan noga.
– Var sjätte övernattning i Stockholm kommer från mässan. Vi drar in 2-3 miljarder i turistekonomiska effekter, pengar och arbetstillfällen inom restauranger, hotell, transporter och butiker. Man bör nog förstå hur detta påverkas innan man till exempel lägger en sådan verksamhet i Sigtuna.
Det var under pandemin som Stockholms stad förvärvade hela mässan från Handelskammaren. Före pandemin ägde de hälften var. Ett bra år omsätter Stockholmsmässan drygt 650 miljoner. Ett svagare år 100-150 miljoner mindre. 2022 gick verksamheten back med 80 miljoner, då verksamheten var stängd delar av året på grund av pandemin.
Men orderboken inför 2024 ser bra ut. 90 evenemang är bokade, förutom stora mässor arrangeras här även stora kongresser med deltagare från hela världen. 2024 räknar mässan med 810 000 besökare varav många från övriga landet och världen.
Beslutet att sälja mässan är ännu inte fattat av Stadshus AB. Följaktligen känner Christian Clemens inte till några spekulanter, men att Svenska mässan i Göteborg skulle vara en spekulant avfärdar han direkt.
– De är en stiftelse i Göteborg som driver i första hand hotell. De vore intressant med någon av de företag som driver mässor i regionen. Men det bästa vore nog om vi blev del av en internationell koncern som arrangerar mässor. Det finns många begränsningar i vad ett kommunalt bolag kan göra. En global aktör skulle kunna marknadsföra oss internationellt på ett helt annat sätt och dessutom utveckla våra digitala produkter. På den internationella marknaden är vi ändå ganska små, säger Christian Clemens.
Initialt tror han att verksamheten i Älvsjö kommer att fortsätta flera år innan man vet var verksamheten ska flytta och skapa förutsättningar att driva denna vidare på annan plats i regionen eller staden.