– Eventindustrin är en central del av reseindustrin och nu vill vi på Travel News närma oss denna gren i näringslivet med en ny tävling. Tanken är att några av landets största eventbyråer ska presentera senaste årets häftigaste event i Sverige på scen på Travel News Market den 2 december klockan 13. Därefter ska publiken i sal A11 rösta fram det event som har högst wow-faktor, säger Viggo Cavling.
Tävlingens konceptet har utvecklats i dialog med några av landets större eventbyråer. Två av dem är Onemotion och EVENTYR NINE YARDS:
– Vi ser initiativet som ett välkommet tillskott som inte bara skapar en plattform för att visa upp lokala destinationer, utan även engagerar en bred publik av deltagare, lyssnare och röstande. Det unika greppet ligger i hur det kombinerar destinationsutveckling med hållbarhetsaspekter, vilket stärker svensk evenemangsproduktion och inspirerar till fler långsiktiga satsningar i linje med samtidens krav på ansvarsfullt resande och upplevelser av högsta kvalitet säger Niclas Rahm, CCO & CMO på EVENTYR NINE YARDS a part of LIWLIG.
Även Mats Mileblad, vd på Onemotion är positiv till Travel News initiativ:
– Vi uppskattar och står bakom initiativet som lyfter fram lokala alternativ som nyttjar det stora utbudet av svenska destinationer, vilket ligger helt i linje med efterfrågan på hållbara evenemangsproduktioner. Sverige bjuder på fantastiska möjligheter utan att kompromissa med varken upplevelser eller kvalitet.
Alla inskickade bidrag kommer att bedömas utifrån följande kriterier:
WOW-faktor 70 procent
Vad vi söker: Banbrytande koncept som utmanar traditionella format och skapar mervärde. Bidraget ska uppvisa hög kreativitet i design, innehåll och genomförande.
Inspirerande och originella idéer som engagerar och överraskar målgruppen.
Hållbarhet (10 procent)
Beskrivning: Eventet bör integrera hållbara praktiker och ta hänsyn till miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter.
Vad vi söker: Koncept som följer hållbarhetsstandarder och bidrar till en positiv påverkan på samhället och miljön.
Bidrag till reseindustrin i Sverige (10 procent)
Beskrivning: Konceptet ska främja reseindustrin i Sverige genom att attrahera besökare och generera ekonomisk tillväxt.
Förankring i Destinationen (10 procent)
Beskrivning: Eventet får gärna ha en koppling till en specifik destination i Sverige och reflektera dess lokala kultur, historia eller unika egenskaper.