”Om vi ser ut över Europa och världen är trenden att gå från det traditionella köpcentrumet till en mötesplats med nya ingredienser väldigt tydlig”
Väla kan vara ett tydligt exempel på att köpcentra allt mer söker konkurrens med hotell och konferensanläggningar. Vid sidan av shopping vill man utveckla upplevelsedelen.
Helsingborgs stad har gett klartecken för att skicka ut detaljplaneförslaget på samråd till februari 2023. Avsikten är att det nya, utbyggda Väla ska kunna öppna någon gång år 2027–28.
Ena delen av det tänka nya byggnaden, Ringen uppförs i anslutning till den befintliga byggnaden som ett 10-15 meter brett, inglasat gångstråk runt hela det befintliga Väla centrum. Den är tänkt att fyllas med verksamheter som mässor, utställningar och andra typer av event.
Ovanpå Ringen anläggs en skidtunnel på 6 550 kvadratmeter.
Intill Ikeavaruhuset uppförs Hubben, en 30 meter hög byggnad på 31 600 kvadratmeter. Där planeras spa- och wellnessanläggning och en multiscen för teater och andra evenemang.
I planerna ingår även gym, träningsstudios och verksamheter knutna till friskvård.
Nya matmarknader och en ny saluhall finns även med i planeringen för det utbyggda köpcentrumet.
– Väla centrum är en av de största köpcentrumanläggningarna i Sverige, samtidigt möter vi ökad konkurrens från nätet, regionens befolkning växer kontinuerligt, vi måste också följa det behov som finns på marknaden.
– Om vi ser ut över Europa och världen är trenden att gå från det traditionella köpcentrumet till en mötesplats med nya ingredienser väldigt tydlig. Den trenden möter vi nu upp med den här satsningen. Som det ser ut i dag så marknaden och potentiella hyresgäster väldigt positiva till projektet säger köpcentrumchefen Niklas Blonér till Fastighetsvärlden.