Under kampanjens första dagar, kampanjen lanserades 23 oktober, har över 500 nyhetsartiklar publicerats om Sverige i över 35 länder i flera världsdelar, utifrån Visit Swedens kampanj med sammanlagt miljontals läsare.
Bland annat publicerades flertalet artiklar i Forbes, i franska Le Figaro, i italienska Corriere della Sera och i en av Schweiz största dagstidningar Neue Zuricher Zeitung och kampanjens budskap har skapat väldigt positivt engagemang från schweizare och schweizisk media, ambassader och IKEA i Schweiz.
Kampanjen har alltså nått långt fler än de tio länder som Visit Sweden denna gång fokuserat sin marknadsföring till: Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och Kina samt Schweiz, Norge, Danmark och Finland.
– Kollegor som arbetat för Visit Sweden i 20 år säger att ingen tidigare kampanj fått detta stora, positiva gensvar på så kort tid, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson i ett pressmeddelande..
I en första undersökning med 500 respondenter som sett kampanjen säger över 70 procent att de nu är mer intresserade av att resa till Sverige än tidigare.