Annons:

Premium

Visit Sweden sätter skräck i besökarn

Visit Swedens omdebatterade kampanj ”Spellbound by Sweden - a chilling nature experience for all senses” med skräcknovellen Kiln som huvudnummer, återkommer nu. Visit Sweden uppger att kampanjens första del har redan nått ut till nära 10 miljoner personer och genererat nära 200 publicerade artiklar i internationell press.

”Intresset för svensk natur med koppling till myter och sagoväsen visade sig vara stort internationellt”

Det är skräckförfattaren John Ajvide Lindqvists ljudnovell Kiln, som utspelar sig i den svenska skogen, som nu är möjlig att lyssna på var helst man befinner sig i världen. Tidigare var den endast tillgänglig för lyssnare som besökte svenska skogar.

– Vi har gjort kampanjen globalt, skruvat lite på budskapen och kör den redan lyckade kampanjen ett varv till för att effektivt tillvarata investerade marknadsföringskostnader, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

Intresset för svensk natur med koppling till myter och sagoväsen visade sig vara stort internationellt. Visit Sweden har genomfört flera visningsresor för internationell press och internationella reseaktörer – inom kort ska ytterligare en genomföras, till Värmland och själva inspelningsplatsen för kampanjens ”skräckfilm”, Kittelfältets naturreservat vid Brattforsheden utanför Filipstad.

– Vår, i turismsammanhang rätt annorlunda film och kampanj har visat sig göra precis det vi förväntade – den har ökat intresset för turistlandet Sverige, säger Nils Persson som är Marknads- och varumärkeschef hos Visit Sweden

Susanne Andersson, vd Visit Sweden

Den första delen av kampanjen lanserades förra året, strax innan Halloween i USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Frankrike. Och budskapet om turistlandet Sveriges natur och myter har nått ut till närmare 10 miljoner personer. Fortsättningen lanseras nu den 27 april och pågår fram till och med början av sommaren.