Annons:

Så hamnade Skellefteå på TIME Magazines topplista

På initiativ av det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden genomfördes i samarbete med den norrländska destinationsorganisationen Swedish Lapland en visningsresa till en rad platser i norra Sverige under vintern 2021, enligt ett pressmeddelande.

En del av Visit Swedens arbete var att kontakta och länka samman värdefull, internationell press med de svenska aktörerna och organisatörerna.

Ett av stoppen på norrlandsresan var Skellefteå, i samarbete med Visit Skellefteå. Där övernattade resans deltagare på det internationellt uppmärksammade The Wood Hotel. De besökte även det spektakulära Sara kulturhus, åt middag på Bryggargatan vid Skellefteälven, deltog på skotersafari och provade blåbärsvin från Idunn Wine i samhället Norsjö.

– Som alltid handlar det om att turist- och besöksnäringen levererar över förväntan och det är precis vad Skellefteåregionens aktörer gör, säger Visit Swedens kommunikationschef Jim Hofverberg som själv kommer från Skellefteå.
Och resultatet lät inte vänta på sig: En av de mycket prestigefulla listplaceringarna bland världens topp-50 bästa besöksmål, bland ikoniska platser som Bali och Istanbul.

Så här skriver Time Magazine om Skellefteå:

”Trots att Skellefteå bara ligger drygt 20 mil söder om polcirkeln, utstrålar staden ”obestridlig värme” skriver skribenten Brad Japhe. Vidare lyder motiveringen att staden ”är en magnet för moderna stadsbor, de som vill leva i samklang med naturen snarare än i opposition till den”.

Kommentarer är stängda.