Annons:

Ny kampanj: Visit Sweden vill varumärkesskydda Sverige globalt

I kölvattnet av tilltagande antalet kopior, deep fake och dupes i världen med den virala, mascarponefyllda prinsesstårtan i USA som senaste exempel, vill nu svenska statens marknadsföringsbolag, Visit Sweden, varumärkesskydda destinationen Sverige, Sweden, globalt, enligt ett pressmeddelande.

I samband med att ansökan lämnas in till European Union Intellectual Property Office, EUIPO, sjösätter Visit Sweden en global marknadsföringskampanj, Visit the Original Sweden, för att öka världens kännedom och intresse för originalet Sverige som resmål att besöka och vad Sverige erbjuder världens alla nyfikna upptäckare som söker äkta, autentiska upplevelser.

Går ansökan igenom hos EUIPO, blir Sverige det första landet i världen med ett globalt varumärkesskydd som destination.

Runt om i världen finns utöver landet Sverige, flera ytterligare platser med namnet Sweden. Alla är originella original – men endast nationen Sverige är det riktiga originalet.

Städer med namnet Sweden finns i Indonesien, Maine USA, Pennsylvania USA, South Carolina USA, Georgia USA, Arkansas USA och Missouri USA – och så lilla orten ”New Sweden” i Maine USA.

Att varumärkesskydda en nation är inte möjligt, men en destination har den möjligheten – och det är just det ”kryphålet” i EUIPOs varumärkesregler som Visit Sweden nu hoppas på.

– Vi är väl medvetna om att länder inte kan varumärkesskyddas så vi siktar därför i stället på att varumärkesskydda destinationen Sverige eftersom den möjligheten finns, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Globala kampanjer för destinationer kräver inte minst styrka och originalitet för att nå ut och här har vi hittat en bra kombination med vårt välkända, humoristiska anslag, som vi är övertygade om kommer att skapa god uppmärksamhet för Sverige.

För att effektivt tillvarata igenkänningseffekter och sticka ut i bruset av global destinationsmarknadsföring, är Visit the Original Sweden en fortsättning på bolagets tidigare mycket framgångsrika kampanjer.

– Vårt mål är att långsiktigt bygga ett starkt varumärke för resmålet Sverige globalt. Humor och värme där vi inte tar oss själv på för stort allvar ser vi som en viktig ingrediens och vi tror att det är något som behövs i dessa tider säger Visit Swedens Chief Marketing Officer Nils Persson och fortsätter:

– Med kampanjer av det här slaget vill vi skapa räckvidd i relevanta medier, nå ut brett globalt och attrahera både konsumenter och journalister, vi har de senaste åren ökat informationssökandet och Googlandet om resmålet Sverige stort.

– Med kampanjer som ibland kanske ligger lite utanför det som många traditionellt kopplar samman med destinationsmarknadsföring, vill vi att Sverige ska sticka ut och väcka uppmärksamhet och visa på den fantastiska bredd Sverige som resmål har att erbjuda. Våra större, årliga kampanjer är alltid en integrerad del av våra löpande marknadsföringsinsatser och kommunikation, säger Nils Persson i ett pressmeddelande.

Bakom kampanjen finns reklambyrån Forsman & Bodenfors. I reklamfilmen syns vackra vyer över Stockholm och platser som Ishotellet, Fårö och Peternoster. Skådespelaren och regissören Marie Agerhäll är den som skriver “ansökan” till EU i filmen.

Kampanjen kommer i huvudsak att vara synlig utomlands, i främst Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och USA men även i Belgien, Luxemburg, Österrike, Schweiz, Sveriges nordiska grannländer samt i Kina. Kampanjen kommer även att synas i Sverige, på svenska flygplatser, där många resenärer rör sig.

Genom kampanjen vill Visit Sweden nå och attrahera den målgrupp som allt fler destinationer fokuserar på – globala resenärer som är nyfikna upptäckare och som i allt större utsträckning gör mer medvetna och hållbara livsval.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna