Annons:

Premium

Ny kampanj på bland annat Tinder ska få fler finländare till Stockholm – Travel News Premium vet hur stor budgeten är

Stockholm lanserar nu kampanjen "Fall in Love With Stockholm (Again)". Satsningen ska inspirera fler finländare att upptäcka nya sidor av den svenska huvudstaden och locka dem över Östersjön. Bakom kampanjen som kommer att synas brett i Finland står Visit Stockholm och Stockholms Hamnar, enligt ett pressmeddelande.

“Genom att använda Tinder kan vi effektivt rikta oss mot en yngre demografisk grupp”

Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Stockholm och Stockholms Hamnar och förväntas nå miljontals finländare genom kärleksbrev, rosor, Tinderprofil, digital utomhusreklam samt annonsering i sociala och traditionella kanaler.

– Med vår kampanj vill vi liva upp kärleken och intresset för Stockholm som en spännande och varierad destination. Vi ser fram emot att flirta lite med Finland och introducera våra finska grannar för tidigare outforskade aspekter av vår huvudstad, säger Lotta Andersson, marknadschef på Visit Stockholm.

Visit Stockholm och Stockholms Hamnar har tagit fram en ny plattform. Här finns guider till områden som mat och äventyr, och den presenterar en mer oväntad och spännande sida av Stockholm – bortom de traditionella upplevelserna.

– De finländska resenärerna är oerhört viktiga för oss, rederierna och näringslivet. För att stärka banden mellan våra länder, attrahera nya målgrupper och ge färjeresandet en skjuts lanserar vi den här kampanjen, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar.

Strandvägen Stockholm

“Vår kampanj vill vi liva upp kärleken och intresset för Stockholm”

Vad har ni för budget för detta? 

– Kampanjbudgeten ligger på 1 miljon varav 650 000 kr gäller medieköp. Det är en av flera delar i ett arbete som pågår i ytterligare två år till, där fler medieköp kommer att tillkomma för att locka finländare till Stockholm. Finansieringen för projektet kommer från Stockholms hamnar och ämnar till att genom kommunikation hjälpa rederierna med destinationsmarknadsföring för att öka incitamenten hos finska resenärer att besöka Stockholm, skriver André Moritz, Public Relations Strategist på FLB EUROPA i ett mejl till Travel News.

Vad är målet med kampanjen, precisera med siffror, exempelvis fler besökare, fler övernattningar, ökade intäkter per besökare etc?

– Målet med kampanjen är att förändra finländarnas syn på Stockholm. Vi vill visa att staden har en oväntad och spännande sida, trots dess närhet och tillgänglighet. Vårt övergripande mål är att öka antalet finska besökare i Stockholm, och i förlängningen, antalet färjepassagerare under 2023.

Tinder är alltså en mediekanal, förklara?

– Tinder är en unik mediekanal som vi har valt att inkludera i vår kampanj, inte bara för dess räckvidd, men också för dess förmåga att förstärka vårt koncept av att flirta med Finland. Dessutom genom att använda Tinder kan vi effektivt rikta oss mot en yngre demografisk grupp, vilket ger oss en bredare räckvidd och möjlighet att engagera oss med en publik som kan vara särskilt mottaglig för vårt budskap och den oväntade och spännande sidan av Stockholm som vi vill framhäva

Vilka andra arbetar ni med?

– Projekt Finland är ett samverkansprojekt för att återuppbygga relationen med de finska besökarna som stärker den så viktiga färjetrafiken länderna emellan. Projektet leds av Visit Stockholm och finansieras av Stockholms hamnar. 

Vilka byråer är inblandade?

– Utöver FLB Europa som ansvarat för strategi, koncept, kampanjplanering samt mediaköp, har Fröjd ansvarat och byggt en landningssida med guider för de finska resenärerna.

Samarbetar ni med några kommersiella aktörer exempelvis rederier eller flygbolag? Om ja, hur?

– Rederierna har under processen varit delaktiga i form av dialog gällande konceptet samt kampanjplanen som har delats för att få med deras värdefulla input.