Annons:

Premium

Här är “nya” Birkas slogan: ”Vardagssmitarnas favoritupplevelse” – vill tävla med ESS Group

Nya Birka Gotland tar in varumärkesbyrån Singular Studios för att skapa kryssningsbolagets nya varumärke och identitet. I arbetet ingår att utveckla en ny position, ny varumärkesplattform, ny visuell identitet och en ny logotyp, enligt ett pressmeddelande. Man har redan en ny slogan: ”vardagssmitarnas favoritupplevelse”.

“Förutom traditionella kryssningsresenärer vill vi också nå helt nya målgrupper som annars kanske skulle besöka Ellery Beach House eller Steam Hotel”

– Vårt nya formspråk och ska ge en härlig känsla av att befinna sig till havs och i skärgården bland öar och skär, säger Susanne Kaarnimo-Knight, vd för Gotland Alandia Cruises, som är Viking Lines och Gotlandsbolagets samägda bolag som driver kryssningsfartyget Birka Gotland.

Ny logga.

Den nya visionen är att göra Birka Gotland till ”vardagssmitarnas favoritupplevelse”.

– Vi har använt genuinitet som ett ledord i arbetet och kopplat varumärket till resenärernas upplevelse till havs. Till exempel lånar den visuella identiteten inspiration från klassiska sjökort. Det nya Birka-varumärket har vi positionerat som omhändertagande och nytänkande med en god fingertoppskänsla, säger Tobias Brandt, strategichef på varumärkesbyrån Singular Studios, som ingår i byrånätverket Nova Consulting Group.

Birka Gotland är ett renodlat kryssningsfartyg som saknar bildäck. Fartyget trafikerar i huvudsak Stockholm och Mariehamn men når även Visby, Härnösand, Riga, Bornholm och Ystad på utvalda kryssningar under våren, sommaren och hösten. Ombord finns ett stort nöjesutbud med en rad restauranger, spa, shopping, och underhållning. Premiärkryssningen äger rum den 20 mars och redan veckan efter, på påskafton går den första kryssningen till Visby. 

– Varumärket ska ge en känsla av att vara överraskande och ge resenärerna eller ”vardagssmitarna” en härlig upplevelse och meningsfull flykt från vardagen, säger Herman Kipowski, designchef och medgrundare av varumärkesbyrån Singular Studios, som ingår i byrånätverket Nova Consulting Group.

– Förutom traditionella kryssningsresenärer vill vi också nå helt nya målgrupper som annars kanske skulle besöka Ellery Beach House eller Steam Hotel, säger Peter Asplund, vd för varumärkesbyrån Singular Studios, som ingår i byrånätverket Nova Consulting Group.

Fakta om Birka Gotland

Birka Gotland är Östersjöns nya nöjeskryssare med rekreation och upplevelser för vardagssmitaren. Fartyget drivs av bolaget Gotland Alandia Cruises, grundat 2023 som en gemensam satsning mellan rederierna Viking Line och Gotlandsbolaget. Birka Gotland erbjuder kryssningar och reguljärresor mellan Stockholm, Mariehamn och Visby från och med våren 2024.