Tidningen Hallands Nyheter har i en serie artiklar avslöjat hur regionens Visit Halland försöker locka besökare genom att betala influencers en kvarts miljon för att gå på krogen och bo på hotell. Krognotorna där även influerarnas vänner och makar smörjt kråset skickas till den kommun de besökt.
– Det är inte lika trovärdigt att Visit Halland berättar att vi är fantastiska här i Halland, säger Jimmy Sandberg, avdelningschef på Visit Halland.
Visit Halland anlitade till exempel Caroline Borg och Emily Slotte, två influencers från Stockholm, för att åka till Falkenberg och Varberg i slutet av april i fjol. De fick då 25 000 kronor var i arvode.
Då fick den lokala influencern Kristin Lagerqvist 25 000 kronor för att guida stockholmarna och deras makar. Hon började med att göra reklam för sin egen butik i Varberg. Sedan anslöt även hennes man till stans dyraste krog varefter notan skickades till kommunen. Totalt kostade besöket 102 000 kronor.
En pr-grupp med företrädare för regionens kommuner väljer ut vilka näringsställen som ska gynnas. Det har retat många av de lokala företrädarna som inte fått förmånen att bli utvalda av Visit Halland.
Professorn i förvaltningsrätt, Olle Lundin, vid Uppsala universitet säger till Hallands Nyheter att det med stor sannolikhet är olagligt att med skattepengar gynna enskilda näringsidkare på det sätt Visit Halland har gjort.