Annons:

Premium

Visit Swedens vd Susanne Andersson avvecklar sina privata uppdrag

På tisdag avvecklar Visit Swedens vd Susanne Andersson sina privata uppdrag för att satsa helt på nya jobbet: ”Vi ska få mer effekt för pengarna genom att samordna och stärka besöksnäringen”. Av: Leif Holmkvist.

Susanne Andersson fick jobbet som ny vd för Visit Sweden i konkurrens med bortåt 200 sökande. Det är inte så konstigt om man kollar hennes cv: 20 år som framgångsrik entreprenör i hotellbranschen med Östersund som bas, lika länge aktiv i Visita, ett decennium i Svenskt Näringsliv, tre år som ordförande i Svensk Turism och tillförordnad vd i Visit Sweden ett år. Bland annat.

– Den 1 februari kliver jag av mina egna bolag och alla sidouppdrag för att satsa 100 procent på Visit Sweden.

Hon leder nu ett bolag under stor omställning. Den 1 januari 2020 blev bolaget helstatligt när Svensk Turism sålde sina 50 procent till staten:

– Svensk Turism har 176 olika ägare och vi hade ett aktieägaravtal som skapade bekymmer genom att de privata företagen inte kunde satsa lika mycket som staten, förklarar Susanne Andersson. Det ledde till att Visit Sweden var eftersatt både på hårdvarusidan och kompetenssidan.

Visit Sweden fick samtidigt extra anslag för en omställningsprocess som ska vara avslutad i juni.

– Vi gör stora hårdvaruinvesteringar och bygger på kompetensen för att ha ett effektivt digitalt arbetssätt.

Som en följd av sviktande ekonomi bantades Visit Sweden och lade ner sina dotterbolag i de nordiska länderna och i Spanien för några år sedan, men stannade kvar på kärnmarknader som Tyskland Nederländerna, USA och Kina.

– Om vi vetat om att pandemin skulle komma hade det kanske gjorts på ett annat sätt, funderar Susanne Andersson. Nu fick vi uppdraget att behålla svenskarna i Sverige, samtidigt som grannländerna liksom Italien och Spanien fått extra resurser att locka svenska turister.

Ändå har ”svemester” blivit en trend under pandemin, delvis beroende på reserestriktioner.

– Det kanske inte är helt och hållet vår förtjänst, men nog har svenskarna fått upp ögonen för att det kan var coolt, inne och hippt att resa i Sverige. Våra färska målgruppsanalyser visar också att vi kunnat öka intresset utomlands för att resa till Sverige.

Och när pandemin förhoppningsvis snart är slut är det upp till bevis i form av utländska besökare. Men Susanne Andersson ser också utmaningarna:

– Produkten måste hålla måttet. Branschen har problem att rekrytera personal och har inte kunnat planera framtiden på grund av den ryckiga politiken.

Hon är övertygad om att det offentliga kan göra mycket mer för att främja besöksnäringen:

– Vi har gjort ett stort omtag senaste året ihop med Tillväxtverket för att det offentliga ska kunna möta den privata sidan bättre. I dag finns det EU-bidrag, socialfondspengar, projektpengar från Tillväxtverket och en rad andra bidrag, men det är som att skjuta med hagelbössa och vi skjuter inte ens åt samma håll.

– Politiken måste få veta vad som egentligen behövs för att utveckla besöksnäringen och stärka företagen. Med mer precisa satsningar kan vi skjuta med kanon och få mer effekt för pengarna.

Leif Holmkvist

Fakta om Visit Sweden:

Visit Sweden är sedan 2020 ett helstatligt bolag under Näringsdepartementet med dotterbolag i Tyskland, Storbritannien och USA samt filialer i Kina, Indien, Frankrike och Nederländerna. Koncernen är under omställning till digitalt arbetssätt, har de senaste åren avvecklat sina dotterbolag i Norden och Spanien samt minskat personalstyrkan. Huvuduppdraget är att marknadsföra Sverige som besöksmål, bland annat genom kommersiella samarbeten. Under pandemin har bolaget fått extra anslag för att även rikta marknadsföring mot svenska målgrupper.

Nyckeltal Visit Sweden:

Källa: Årsredovisning 2020, mkr (2019)

Omsättning: 155 (215)

Rörelseresultat: 8,3 (- 3,4)

Balansomslutning: 56 (58)

Soliditet i %: 39,5 (24,5)

Antal anställda: 59 (71)

Härifrån kom pengarna:

Statligt grundanslag: 105

Designprogram (UD): 5

Måltidsprogram (Jordbruksverket): 7,5

Naturprogram (UD): 5

Omställningsbidrag: 9

Partnerintäkter: 24

Hit gick pengarna:

Verksamhetsdriften: 78,5

Marknadsföringsprojekt: 39,5

Designprogram: 5,2

Måltidsprogram: 10

Naturprogram: 5,1

Omställningskostnader: 9

Vinst: 8,3

./.