“Jag gick igång på känslan av satsning och nystart”
Grattis Max Granström, du är ny vd för Visit Skåne AB. Varför valde Anna Jähnke (M) styrelseordförande Visit Skåne AB dig?
– Hur regionen resonerat får du fråga Anna Jähnke.
Varför valde du Visit Skåne?
– De erbjöd ett mycket lockande uppdrag för en person med mina drivkrafter. Här finns ett högintressant regionalt utvecklingsfokus på ett område som är relevant, som är lustfyllt och som skapar engagemang. Dessutom gick jag igång på känslan av satsning och nystart. Bolaget är ju nybildat, samtidigt som det finns ett starkt fundament att stå på. När jag genom åren träffat personer från de konstellationer som nu gått samman i Visit Skåne, har jag ofta blivit både imponerad och inspirerad.
“Resande och turism kan ses som en resurs, snarare än som en belastning på vägen mot hållbarhet”
“Skåne – where tourism matters!” ert budskap känns inte speciellt originellt. Det gäller väl alla som arbetar seriöst med turism eller?
– Det intressanta för mig är om budskapet är verkningsfullt: Gör det jobbet utåt och skapar det motivation inåt? Det ser jag fram emot att få höra mer om när jag drar igång.
Berätta, vad gör en vd för Visit Skåne hela dagarna?
– Såhär ett halvår innan tillträde ber jag att få passa på den frågan.
“Favoritdestination: SKÅNE!”
Du lämnar Helsingborg först i november, hur känns det?
– Det är som det brukar. När man väl tagit ett sådant här kliv vill man förstås sätta igång så snabbt som möjligt med det nya. Samtidigt är det viktigt för mig att avrunda på ett bra sätt efter 13 år i Helsingborg. Helsingborgs evenemangs-, kultur- och besöksmålssektors välgång betyder mycket för mig, och även för Skåne som destination, så jag är mån om att skapa de allra bästa framtida förutsättningarna för organisationen där och därmed för den som ska ta över efter mig.
Vad lärde du dig på Mannheimer Swartling Advokatbyrå?
– Jag hade några fina år på denna otroligt professionella byrå. Utöver de mer yrkesrelaterade kunskaperna, såsom förhandlingsvana, kontraktsskrivning och annat, så gav byråtillvaron och de utmaningar jag där dagligen ställdes inför ett grundmurat yrkesmässigt självförtroende. Det kan inte nog understrykas hur karaktärsdanande det är att vara någons ombud och representera någon annans rättigheter och intressen när stora värden står på spel. Jag fick också tillfälle att verka i en utpräglat internationell, exekutiv affärsmiljö.
Du är advokat i botten, i vår industri innebär det att du borde vara vd för ett flygbolag. Kommentar:
– Är det så? Den kopplingen såg jag inte komma. Min ambition för tillfället är att huvudsakligen hålla mig på marken, men det är klart att det alltid är spännande att se det hela lite grann från ovan, för att travestera allas vår skånska favoritpoet Edvard Persson.
Bästa stranden i Skåne?
– Tre favoriter är Knäbäckshusens strand (mellan Vik och Stenshuvud för utomsocknes läsare), Falsterbo strandbad och stranden vid Pålsjö kallbadhus (i centrala Helsingborg, där Öresund är som smalast).
“Inom evenemangssektorn brukar en del halvt på skoj, halvt på allvar säga att det mest hållbara evenemanget är det som inte blir av alls”
Var åker du i sommar?
– Till Katalonien, till min familj i Sigtuna, ett antal vandringar längs någon av Skånelederna och så vill man ju hänga hemma i trädgården en del också.
Reseindustrins största utmaning?
– Att skapa långsiktig framgång i en osedvanligt snårig tid. Att bygga affärsmodeller som håller i tidens ryckighet och ovisshet. Att ställa om när omvärlden bygger upp nya och högre förväntningar på hållbarhetssidan.
Inom evenemangssektorn brukar en del halvt på skoj, halvt på allvar säga att det mest hållbara evenemanget är det som inte blir av alls. Ser vi till hållbarhet i en vidare bemärkelse tror jag inte alls på det, för vare sig evenemang eller resor. Och det hänger ihop med att vi behöver förstå hållbarhetsfrågan som något mer än bara ett antal ”grönmarkerade” handgrepp. Resandet, och ytterst sett det goda, kulturella erfarenhetsutbyte mellan folk från olika håll och med olika perspektiv som följer på det, är en helt avgörande faktor för ökad tolerans, förståelse och, i förlängningen, empati människor emellan. Och just den typen av kvaliteter och attityder är nödvändiga förutsättningar för ett konsekvent, ärligt menat hållbarhetsarbete. Eftersom vi ändå många gånger verkar i positivt laddade sammanhang i människors liv har vi goda möjligheter att bidra till att etablera nya, hållbara beteenden, utan att det behöver kännas som en pålaga eller ett tvång. Det finns ju allt fler goda exempel på inspirerande gröna resealternativ och destinationer som också är lustbetonade och som man som resenär vill vara en del av och bli förknippad med.
Utifrån de aspekterna kan resande och turism ses som en resurs, snarare än som en belastning på vägen mot hållbarhet. Det här vet förstås många i branschen redan om och det är många som bryr sig om och till och med brinner för frågan. Men det kan vara svårare för utomstående att få syn på att vi skapar dessa värden och hur de bidrar i den större hållbarhetskontexten.
Skall jag därför någonstans sammanfatta hur jag ser på industrins största utmaning så blir mitt svar att vi behöver utveckla strategier för att hamna ”på rätt sida av berättelsen” i denna utmaningsdrivna omvandling. Det gör vi först och främst genom aktiva handlingar; att vi agerar. Vi behöver också bli ännu skickligare på att berätta berättelsen, för ingen annan kommer göra det åt oss.
Namn: Max Granström
Titel: Tillträder som VD för Visit Skåne AB i höst. För närvarande VD för Helsingborg Arena och Scen AB (ett bolag som omsätter ca 250 mkr och som samlar Helsingborgs stadsteater, Sofiero Slott och trädgårdar, Helsingborgs Symfoniorkester och Konserthus, Helsingborg Arena och Helsingborg Convention and Event Bureau).
Familj: Ja
Bor: Helsingborg
Senaste resa: Amsterdam i april.
Favoritnyckeltal: Tråkigt svar: Varje nyckeltal som tydligt kopplar samman bolagets strategiska mål med dess aktiviteter. Gäller både externt och internt. Uppskattar särskilt smart utformade nyckeltal som plockar upp svårfångade, men värdefulla kvaliteter. Inte så att jag ramar in dem tavlor på väggen, men ändå.
Favorithotell: SO/ Vienna, Estancia La Paz (Cordoba, Argentina), STF Kebnekaise fjällstation.
Favoritfärjebolag: ForSea, och då särskilt sträckan Helsingborg-Helsingör förstås. 22 minuter intensiv känsla av att äntligen vara på väg bort, eller att äntligen vara på väg hem!
Favorit Reseapp:
1. Trainline har jag haft stor praktisk nytta av genom åren. Även ständig källa till inspiration för den som älskar att sitta i en soffa och drömma sig bort (och i det sammanhanget vill jag även slå ett slag för Flightradar24).
2. Splitwise, när du till exempel reser med ett gäng och inte vill fokusera i stunden på vem som tar vilken kostnad.
3. Wanderlog, för att planera och samla rutter, vandringar, restaurangbokningar, museibiljetter mm på ett och samma digitala ställe inför och under resan.
Flygbolag som jag åker helst med: Föredrar inget före något annat.
Favoritdestination: SKÅNE!
Min drömresa: Reste som ung vuxen med en mycket sliten ryggsäck och en mycket god vän i ett antal månader genom rätt så stora delar av Mellanöstern (precis efter Gulfkriget). Otroligt svårt att slå de livslånga minnen som skapades då, och vilken gästfrihet vi stötte på. Världsklass! Men om jag ska tänka framåt från det så skulle det nog vara Medelhavet runt, med ambitionen att skriva hem om street food-kulturen i de olika medelhavsländerna. Det finns en hel värld av kulinariska upplevelser bortom falafel, ayran och gyros om man säger så.
Detta vet vi inte om dig: Inget anmärkningsvärt alls, men jag strävar alltid efter att ha varit i fler länder än jag är år gammal. Sackade efter lite under pandemin, men en resa rakt genom Centralamerika eller Balkan borde kunna göra susen, för där har jag faktiskt inte varit. Kallas för övrigt Reseledaren och Skånepatrioten i delar av vänkretsen. Kanske har jag med andra ord varit på väg till uppdraget på Visit Skåne längre än jag själv förstått!