Annons:

Premium

“Vi är hyggligt segervissa”

UR ARKIVET: Publicerad den 18 maj 2022. Travel News chefredaktör Viggo Cavling fick sin årliga intervju med Parks & Resorts vd Christer Fogelmarck. Det blev frågor om Gröna Lunds rekordvinst under pandemin, att man numera sysslar med Revenue Management som resten av reseindustrin gjort sedan nittiotalet och utbyggnaden av Gröna Lund. Före midsommar kan frågan var avgjord efter sju år av process.

Christer Fogelmarck är på gott humör när han tar emot Travel News på sitt kontor med väggmålningar från 1700-talet. Han nästan spritter i sin nya sammetssoffa med en gigantisk skärm för Zoom-möten på väggen mittemot.

Bakom sig har han ett 2021 som trots tuffa restriktioner är bland det bästa i Gröna Lunds och Parks and Resorts Scandinavias långa historia. Vinsten blev 159 miljoner med en marginal på 13 procent.

Vi ska förstås inte förtiga statens pandemibidrag på 61 miljoner. Men precis som Skistar, det andra stora turistbolaget i Sverige, tjänar Parks and Resorts en högre summa än tidigare år. 

Så här gick det för Parks and Resorts fyra anläggningar i fjol:

AnläggningOmsättningResultatStöd
Gröna Lund5378741
Kolmården421165
Skara sommarland130329
Furuvik141246
Summa122915961
(Beloppen i miljoner kronor, resultatet avser rörelseresultat, stöden omställningsstöd.)

– Vårt resultat är dopat, erkänner Christer och poängterar att bemanningen var i lägsta laget och att många medarbetare gick på fälgen. 

Men som en föreläsare säger i tv-serien “Vi i vIlla” i regi av Henrik Schyffert, det kinesiska tecknet för kris är också tecknet för möjlighet. 

”Vårt resultat är dopat, erkänner Christer och poängterar att bemanningen var i lägsta laget och att många medarbetare gick på fälgen”

Restriktionerna medförde att Gröna Lund initialt bara fick släppa in 3000 personer samtidigt. Varje person skulle ha 20 kvadratmeter för sig själv för att inte smitta någon annan – vi är alltså utomhus. En vanlig dag före pandemin släppte man in 15 000 personer. En ny affärsmodell såg dagens ljus. Bara de som ville ha hela parken var välkomna. Pensionärer som ville komma in gratis fick ta spårvagnen hem igen.

Det ledde till slottider för betalande besökare. Vilket ledde till mer planerade besök. Vilket ledde till minskade köer och mer försäljning på de restauranger som serverar snabbmat. De som bara lallade runt i parken utan plan eller mål försvann. Vilket ledde till nöjdare gäster och ja, den högsta vinsten i mannaminne på Gröna Lund.

Christer och hans 1200 medarbetare under säsong kunde också planera bemanningen bättre när man visste hur många gäster som väntades vilket självfallet ledde till lägre kostnader. 

”En lördag i juli kommer alltid att vara dyr, men i övrigt styr allt från väder till hur helgerna ligger”

Sen kom två revolutioner…

Man införde först Ticket to ride = entré plus åkband. Ett sätt att ta betalt som alla nöjesparker i hela världen har utom Gröna Lund, Liseberg i Göteborg och Tivoli i Köpenhamn. 

Därefter kom nästa raket: differentierad prissättning, det vill säga att tillgång och efterfrågan styr priset. 

Känner vi igen detta från alla världens flyg-, tågresor och hotell? 

Svar ja. 

Numera kostar det mellan 200 och 500 kronor att komma in på Gröna Lund. 

– En lördag i juli kommer alltid att vara dyr, men i övrigt styr allt från väder till hur helgerna ligger. 

Ni börjar med revenue management? 

– Ja. Det gagnar de som är ute i god tid.

Det kan tyckas självklart att göra som resten av reseindustrin, men så var det inte.

– Vi var jättenervösa över hur gästerna skulle ta emot detta. Det visade sig att de blev mer nöjda och spenderade mer pengar. Nu provar vi att behålla detta. I går (en söndag i mitten på kalla maj) kunde man varva Monster utan kö med 3500 besökare. Besöksrekordens tid är förbi. Nu är det kundnöjdhet och vinstmarginal som gäller. Och det ser bra ut, bokningstakten är högre och bokningsläget är bättre än förra året. Det kan bli en rolig sommar för oss och våra gäster.

Nu kanske någon undrar vad vinsten på 157 miljoner ska användas till? Svaret är att de är blir en avbetalning på skulden på 400 miljoner som uppstod när Gröna Lund tvingades att ha stängt ett helt år under pandemin. 

En sak till, inga konserter sommaren 2021.

Ni tjänar mer pengar än någonsin utan konserter, hur tänker ni framåt?

Christer skruvar på sig och förklarar att konserterna är viktiga för Gröna Lunds och Furuviks självbild som klassisk folkpark. Det ska vara levande musik på scenerna. 

Han är inte omedveten om att det är Gröna Lunds största ägare Johan Tidstrand som är nöjesfältets artistbokare.

Och ja, Gröna Lunds historia är fylld med klassiska spelningar. I receptionen en trappa ner hänger två konsertbilder från stora scenen, en på Pelle i The Hives som badar i ett publikhav och en på Lady Gaga. Senare i år kommer hon fylla Friends Arena. 

Tittar vi bakåt minns “alla” de legendariska konserterna på Grönan med Bob Marley, Jimi Hendrix och Imperiet. (Den sista var undertecknad på…) 

Men samtidigt ska vi komma ihåg att det klassiska konsertstället Gino vid Stureplan gick i konkurs på grund av… just det konserterna. Publiken var mer lojal med artisterna än matsalen vilket gjorde att den senare ofta ekade tom. Och ja, de som ville äta när något brittiskt hårdrocksband stod på scenen kunde inte höra ett ord av middagssamtalet. 

Men i sommar är ett knappt 50-tal band bokade på Gröna Lunds stora och lilla scen. Christer Fogelmarck verkar själv intresserad av musik. På lördag ska han se Vargas & Lagola på grannen Cirkus.

Hans ögon lyser när han berättar detta.

”Tittar vi bakåt minns “alla” de legendariska konserterna på Grönan med Bob Marley, Jimi Hendrix och Imperiet”

Men att det är barnfamiljernas plånböcker som får verksamheten att snurra runt är det ingen tvekan om. På Kolmården är det utbyggda Bamselandet faktorn som får många med barn att boka in ett lägre besök i djurparken. Allra helst på det stora Vildmarkshotellet som Parks & Resorts också driver. Det är ingen stor hemlighet att man i sin varumärkestracking jämför sig med Skistar i Sälen och Branäs. 

Det är genom att tänka som en resort som man tjänar pengar i reseindustrin. Följaktligen är Christer Fogelmarck mycket nöjd över att man köpt rättigheterna till Pelle Svanslös och att detta ska bli ett eget universum på nöjes- och djurparken Furuvik. Vilket förstås leder till fler gäster på Havshotellet i koncernens ägo.

Nyligen delade föreningen SES – Sponsrings & Eventsverige ut sina priser på Biblioteket i nyrenoverade Medborgarhuset i Stockholm. En av de stora vinnarna blev Gröna Lund och arrangemanget Night Rider med Heineken. Nöjesfältet fick två Gyllene hjul i kategorierna: B2C och kultur och underhållning. 

De nio kvällarna när Gröna Lund liknade en nattklubb med dj-er, dans och karusellåkning i mörker blev även en stor ekonomisk succé. Vid dessa arrangemang får barnfamiljerna stanna hemma eftersom åldersgränsen är satt till 23 år. Det kom cirka 1300 personer varje gång. Gästerna började med att äta middag på de större restaurangerna och sen var det vad Christer kallar förfest

– Det här har blivit en ögonöppnare för oss. Alla våra parker behöver inte vara öppna för alla hela tiden. Vi håller nu på att ställa om hela vår organisation för att kunna göra fler arrangemang som detta på tider då vi normalt inte har öppet. Redan nu är Halloween en förlängning av vår säsong och utgör 15 procent av vår vinst.

Vad innebär detta?

– Vi kallar det tematiserad säsong. Då är folk beredda att komma med en ny fräsch plånbok. 

Exakt vad som är på gång är hemligt. 

– Jag vet att vår informationschef Annika Troselius inte gillar att jag pratar om detta. 

Den lägst hängande frukten kan tyckas vara en julmarknad på Gröna Lund, men där ser Christer tuff konkurrens i Stockholm. 

Men någon form av vinteröppet kan vi nog räkna med framöver. Kanske blir det en oktoberfest…  

Gröna Lund ligger som bekant på Djurgården. Stockholms mest minerade område hävdar jag. Men Christer håller inte med. Han tycker hela Stockholm är minerat när det kommer till nya byggnader och exploatering. Men han erkänner att det finns en speciell lagstiftning kring Nationalstadsparken. Enligt denna lag som kom till på nittiotalet får inte parkmark på Djurgården förvandlas till exploaterad mark. Alltså hus eller verksamheter där man kan bo eller tjäna pengar. Konst tycks gå an eftersom Prinsessan Estelles Kulturstiftelse fortsätter att placera ut moderna skulpturer på kungens ö utan att aktionsgruppen Rädda Djurgården skriver långa inlägg på Facebook och demonstrerar. 

 ”Du säger att det är en stark grupp som protesterar, det är fel. De är inte många, men de är högljudda”

Vad man däremot inte kan acceptera är att Gröna Lund vill bygga ut på parkeringsplatsen mitt emot stora entrén. Mark som Parks & Resorts faktiskt äger. En gång i tiden fanns det två konkurrerande nöjesplats bredvid varandra. Men när den ena ägarens dotter blev ihop med den andra ägarens son fusionerades verksamheten och det ena tivolit revs.  Där finns nu Stockholms mest omstridda parkeringsplats.  

 – Du säger att det är en stark grupp som protesterar, det är fel. De är inte många, men de är högljudda, säger Christer och nu har stora delar av hans goda humör försvunnit. 

Jag förklarar att de åtminstone i Svenska Dagbladet framstår som enormt mäktiga. 

– Det är den enda tidning som inte redovisat vad vi vill göra. Både Expressen och Dagens Nyheter berättar både var vi vill göra och vad motståndarna tycker.

Det är kanske en inte helt orimlig spaning att en majoritet av de 868 bosatta på ön Djurgården prenumererar på den oberoende moderata morgontidningen.

På fredag, alltså den 20 maj, är det i alla fall överläggning i Mark- och Miljödomstolen på Riddarholmen i Stockholm. Då ska ett litet antal höga jurister än en gång titta på de tusentals sidor som skickats in i ärendet. På ena sidan finns Gröna Lund, Stockholms stad och Länsstyrelsen. På andra sidan finns Riksantikvarien och alla andra som inte vill att Gröna Lund ska förvandla en parkeringsplats till en ny del av nöjesfältet. Kan detta vara en skada på värdefull kulturmiljö eller inte?

Beslutet som sedan publiceras om två till sex veckor kommer att bli slutpunkten för en process som varit igång i exakt sex år. 

”Fyra av Bellmans epistlar tar upp fest och fylla på Gröna Lund”

Blir det ett ja kommer bygget att sätta igång tämligen snabbt. 2026 kan de nya karusellerna vara redo för publik om allt vill sig väl.

Blir det ett nej kommer det vara parkeringsplats på området i ytterligare många år. Först efter det att en ny detaljplan är godkänd kan något hända. Och sannolikheten att Stockholms stad och Gröna Lund orkar titta på detta de närmaste fem till tio åren uppfattar jag som mycket låg. 

Okej, nu är tio år en ganska liten kort period i historien. Det har varit nöjesfält här sedan 1700-talet.  Fyra av Bellmans epistlar tar upp fest och fylla på Gröna Lund. Vår upplaga av Gröna Lund såg dagens ljus redan 1883. 

Namnet Parks and Resorts Scandinavia indikerar att man har verksamhet utanför Sveriges gränser, men så är inte fallet. Några planer på att köpa Liseberg i Göteborg eller Tivoli i Köpenhamn har Christer inte just nu. Inga andra förvärv är i nuläget heller aktuella. Bolaget har utbyggnadsplaner i sina samtliga fyra parker och tycks nöjda med dessa. Blir det nej i domstolen på fredag kan man trösta sig med dessa projekt.

– I andra fall har domstolen gått på Länsstyrelsens linje, men vi vet inte hur det blir här.

Före midsommar vet vi alltså om det blir en utbyggnad eller inte. 

Vi på Travel News håller tummarna för ett ja. En parkeringsplats på Stockholms finaste tomtmark under överskådlig tid vore bara för sorgligt. Sista ordet går till Christer. 

– Vi är hyggligt segervissa.