Annons:

Premium

Trots namnbytet till Strawberry ska Stordalen fortsätta att samarbeta med Choice

Travel News fick en telefonintervju med den norske hotellkungen Petter Stordalen. Detta med anledning av att Nordic Choice öppnar sitt fjärde hotell i Umeå: Clarion Hotel Umeå. Det blir frågor om detta, men också om Petters nya PR-strategi, varumärket Choices framtid, sänkt A-kassa och Sveriges nya regering.

”Det kommer inte att bli någon större skillnad med en ny regering eftersom samma tjänstemän är kvar”

Vi börjar med det nya hotellet: Clarion Hotel Umeå. Det ligger enligt Petter Stordalen närmare älven än de andra stora hotellen i Umeå. I en helt nybyggd fastighet finns 270 rum med 584 bäddar, 14 konferensrum och två restauranger. Fastighetsägaren är Diös, men hur långt hyresavtal man skrivit på är en smula oklart. 

– Det är som alltid för evigheten. Jag minns inte alla kontrakt exakt, de är så många. Vi skrev på det för fem år sedan. De brukar vara på 20 år, men jag minns inte om det är 10 plus 10 plus 10. 

Efter intervju hör en PR-konsult av sig och säger att hyresavtalet är på 15 år.

Nordic Choice har redan tre hotell i den stora universitetsstaden i Norrland: två Comfort och ett Clarion. Kapaciteten i staden växer och många tror att det finns risk för en överetablering, men Petter Stordalen är inte den oroliga typen när han ger intervjuer. 

– Det har man sagt under de tjugo åren jag har varit i Sverige. Man sa det om Stockholm och Göteborg. Man sa det när vi öppnade i Helsingborg. Men se hur det har gått. Det har gått jättebra. Vi kommer med nya produkter som marknaden uppskattar. 

Jag har uppfattat att du har ny PR-strategi, stämmer det?

– Nej. Vad har du fått det ifrån. 

Min bild är att tempot är något mer återhållet, men Petter Stordalen håller inte med. 

Vi byter ämne.

Sverige är på väg att få en ny borgerlig regering med starka inslag av sverigedemokratisk politik. Men när det kommer till politik är den annars så frispråkige Stordalen en smula dämpad. Han vill inte svara på om näringslivspolitiken blir bättre eller sämre med en ny regering. Istället framhåller han de svenska tjänstemännen som landets bottenplatta. De fortsätter att göra sitt så att förutsättningarna för näringslivet blir goda. Petter Stordalen tror inte på ett radikalt skifte.

– Det kommer inte att bli någon större skillnad med en ny regering eftersom samma tjänstemän är kvar. Det skapar en långsiktighet vilket vi som driver företag uppskattar.

I veckan gick Visitas public affairs-chef Anna Wallén ut och sa att A-kassan bör sänkas. Detta eftersom arbetslösa tackar nej till kollektivavtalsenliga löner. Det lönar sig inte att arbeta i besöksnäringen tycker de arbetslösa, trots att näringen skriker efter personal. 

Man kan ana att detta är en stridsfråga i de pågående regeringsförhandlingarna. SD:s partiledare Jimmie Åkesson vill som bekant att A-kassan ska förbli hög. De övriga borgerliga partierna vill sänka den. Vidare vill Jimmie Åkesson strama åt arbetskraftsinvandringen rejält, vilket ytterligare skulle öka personalbristen i den svenska hotellvärlden. 

Men att få Petter Stordalen att säga något om denna konflikt är mycket svårt.   

– Det är organisationer som Visita som ska uttala sig om detta. Det är därför vi har dem. Här i Umeå har vi anställt en massa människor inom hotell, restaurang och städ. Det är många som fått sitt första jobb här hos oss. Det tycker jag är fantastiskt. 

Om A-kassan ska sänkas eller inte får vi inget svar på.

Viktoria Andersson, hotelldirektör på Clarion Hotel Umeå, Knut Rost, VD på Diös och Petter Stordalen, Nordic Choice

I somras efter Nordic Choices årliga VK-konferens gick det ut ett påbud att bolaget ska byta namn. Det nya övergripande namnet på koncernen ska bli Strawberry Universe. Exakt vad detta kommer att innebär för varumärkena Clarion, Comfort och Quality är oklart. Choice är ursprungligen ett amerikanskt hotellvarumärke som Petter Stordalen har arbetat med under stora delen av sin karriär. 

– Vi i Nordic Choice har varit den största succén i världen utanför USA. Ingen annanstans har det gått lika bra. 

Men varför ska ni byta namn, är det för att spara pengar på kommissionsavgiften eller?

– Vi har inlett en process som kommer att leda till stora förändringar. Vi ser att kunderna efter corona har helt andra krav och vi ska utveckla vår produkt. Vi måste bli mer relevanta, men jag har samarbetat med Choice i 30 år och vi kommer att fortsätta med det.