”Ska jag lyfta en fråga som kommer upp på alla dessa möten är det att inte höja arbetsgivaravgiften”
Grattis Fredrik Reinfeldt, du har ett nytt uppdrag som ordförande i Visita. Varför tror du att arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen valde arbeta med dig?
– Det måste du fråga de nästan 6000 medlemmarna om, men utöver mina erfarenheter från politik och medlemsstyrda organisationer har jag under de senaste åtta åren också ägnat mig åt en hel del som mer bygger på kommersiella drivkrafter. Allt detta är viktiga perspektiv för Visitas medlemmar.
Varför valde du att arbeta med Visita?
– Visita består av duktiga medlemmar som skapar jobb, utveckling och framtidstro i hela Sverige. Jag hoppas kunna lyfta besöksnäringens betydelse för ökad tillit, större öppenhet och fler möten mellan människor.
Förevarande statsminister Göran Persson är ordförande i Swedbank och LKAB, du landade på Visita. De två första ÄR svensk basindustri, Visita drömmer om att bli det. Är det ditt viktigaste uppdrag?
– Visita har gjort och gör stora insatser för att besöksnäringen ska ses som den basnäring den är. Det arbetet är viktigt och ska fortsätta, men vi har också stora utmaningar i kompetensförsörjningen och regelbördan som fortsätter vara alldeles för tung.
Vad säger vi om lägre restaurangmomsen, hur ska vi få ner den?
– Att mat på restaurang och mat i livsmedelsbutiker ska ha samma moms var kontroversiellt när jag var med och införde det för 10 år sedan, men idag ser jag ingen risk att det skulle vara hotat.
Och vad säger vi om sänkta arbetsgivaravgifter i besöksnäringen? 2023 går detta ut, alltså lägre skatt för människor under 23 år. Hur ska vi göra för att det ska vara kvar?
– Att inte höja skatten på att anställa är viktigt för att besöksnäringen ska skapa fler jobb. Visita har jobbat med frågan sedan lång tid och det är prioriterat även framöver.
Hur vill du utveckla Visita?
– Fler behöver få upp ögonen för besöksnäringens betydelse för ökad tillit, större öppenhet och fler möten mellan människor. Den är en stor jobbskapare, gör Sverige roligare och dessutom gör den Sverige mer känt och attraktivt utomlands.
Visita är en arbetsgivarorganisation, hur står risken för krav på lönekompensation för på grund av inflation och stigande räntor, detta i en sektor med i utgångsläget låga löner?
– Jag utgår från att arbetsmarknadens parter orkar ta ansvar för en långsiktigt hållbar löneutveckling även under kommande avtalsrörelse och inser att den svenska modellen har tjänat medarbetare, företag och samhället väl under mycket lång tid.
Vilka länder har Sverige mycket att lära av som besöksdestination?
– Sverige kan lära sig något från många länder. Men vi behöver bara åka till våra grannar i Norge och Danmark för att se att de satsar betydligt mycket mer på destinationsmarknadsföring, något Sverige borde ta efter.
Hur är kontakten med näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson?
– Vi hälsade på varandra på Visitadagen och har stött på varandra många gånger genom åren.
Vad står top of list i kontakt med regeringen?
– I grunden handlar det om att fortsätta det arbetet som pågått under lång tid med kontinuerlig kontakt med såväl regeringen som riksdagspartierna för att förbättra och underlätta företagande för Visita medlemmar. Ska jag lyfta en fråga som kommer upp på alla dessa möten är det att inte höja arbetsgivaravgiften.
Fortsatt hög arbetslöshet bland utlandsfödda, samtidigt växande personalbrist i hotell, restaurang med mera. Hur kan ni öppna era hjärtan för dem?
– Besöksnäringen är redan Sveriges starkaste jobb- och integrationsmotor och har visat det återigen sedan kriget i Ukraina startade. För att besöksnäringen ska skapa ännu fler jobb behöver skatten på att anställa hållas tillbaka och reglerna bli färre och enklare.
Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?
– Mycket lite.
Klassisk fråga: bäddpeng eller lokal skatt för marknadsföring och utveckling i näringen? Nya Zeeland inför t ex en turistavgift till landet på motsv 220 kr.
– Att lägga en extra skatt eller bäddpeng på den näring som är bäst på att skapa jobb till bland annat unga och utrikes födda är det motsatta till vad Sverige behöver.
Hur mycket arbetar du med detta uppdrag?
– Detta är ett av mina uppdrag. Exakt hur mycket det är i respektive uppdrag varierar beroende på vad som är aktuellt. Jag har en ordföranderoll och är inte anställd eller arbetar operativt i organisationen.
Du har tidigare varit statsminister i Sverige i åtta år, vad lärde du dig där som du kan ha nytta av din nya roll?
– Nu är det åtta år sedan jag slutade med partipolitik och sen dess har jag, som sagt, fått nya erfarenheter – inte minst av sammanhang som mer präglas av kommersiella drivkrafter. Men från tiden som politiker tar jag kanske framförallt med mig den kunskap och nyfikenhet som skapades av att jag rest runt extremt mycket i hela Sverige. Dessutom har jag självklart erfarenhet av hur det offentliga Sverige fungerar och av opinionsbildning.
Besöksnäringen har stora utmaningar. Rangordna gärna de viktigaste?
– Kompetenskrisen, risken för höjd skatt på arbete och regelbördan.
Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?
– Mycket lite.
Reseindustrins största utmaning?
– Ur ett besöksnäringsperspektiv är bättre och enklare transporter – möjligheten till mobilitet – avgörande
Namn: Fredrik Reinfeldt
Titel: Ordförande Visita
Familj: Ja
Bor: Stockholm
Senaste resa: Malmö
Detta vet vi inte om dig: Tror att det mesta är känt
Min drömresa: Jag reser helst inom Sverige
Favoritnyckeltal:
Favorithotell:
Favoritfärjebolag:
Favoritreseapp:
Flygbolag som jag åker helst med:
Favoritdestination:
Jag vill inte peka ut några favoriter. Jag har haft många bra reseupplevelser och vilka som är favoriter varierar utifrån i vilket sammanhang de är aktuella.