Hotellstaden Göteborg har sina utmaningar. De senaste åren har kapaciteten, alltså antalet tillgängliga rum, ökat med en fjärdedel och staden har de senaste åren fått drygt 4000 nya rum. Det som började med Clarion Post (500 rum) vid Centralen för några år sedan har fortsatt med nyetableringarna Scandic Central (451 rum), Clarion Karlatornet (300 rum), ESS-groups skyskrapa Jacy’z (233 rum) och kommunala Liseberg Curiosa (457 rum) för att bara nämna några.
Och som om inte detta var nog öppnade Petter Stordalen och hans Strawberry Clarion Draken vid Järntorget i Göteborg i oktober 2023. Det är en gigantisk enhet med svindlande 474 rum, två restauranger, ett kafé, en gigantisk frukostmatsal, en stor konferensanläggning, en ännu större biograf och ett litet spa. Innan öppningen lyckades pressen piska upp en konflikt mellan den norske hotellmiljardären och det lokala kulturlivet som utgörs av institutioner som Folkteatern i samma byggnad och grannen Pusterviksteatern.
Men det var en storm i ett vattenglas.
– Det försvann direkt när vi öppnade, förklarar Martin Wiholm när vi möts i receptionen eftersom alla i området runt Järntorget förstod att vi kunde tillföra något till området.
– Jag gick runt och pratade med våra grannar och förklarade att om de hade artister på scen kunde de få bo hos oss till ett schysst pris, säger Martin Wiholm.
Det är kanske att ta i, men i och med det nya hotellet förskjuts stadens centrum från Vasaplatsen högst upp på Avenyn till Järntorget mellan mysiga Haga och sköna men fortsatt lite punkiga Linnestaden. På Andra Långgatan finns fortfarande Drop In tattoo, platåskor, sexbutiken Mshop, Djurens rätt och Skivhandel. Allt på krypavstånd från Draken.
Men vi börjar från början. Anledningen till att det överhuvudtaget finns ett hotell vid Järntorget är för att ledning bakom fastigheten Folkets hus ville undersöka om det gick att få bygga övernattningsmöjligheter i den gula tegelbyggnaden på innergården mellan byggnaderna. En arkitektfirma fick i uppdrag att ta fram ett förslag. Folkets hus vid Järntorget ägs av IF Metall och ett gäng föreningar som kan kopplas till röda blocket i politiken. En av hyresgästerna är syndikalisterna, det finns också en teater och ett gym i komplexet. Ledningen för huset bad Erséus Arkitekter att ta fram ett förslag. Då växte projektet. På ritbordet fanns snart en skyskrapa på drygt 30 våningar. Ledningen för Folkets hus insåg nu att detta höll på att bli väldigt stort. Man startade då en upphandling av en operatör. Den tävlingen vann Petter Stordalen. När det operatörsavtalet väl var påskrivet ringde Petter Stordalen till Erik Selin, hans bästa kompis när Strawberry vill bygga ett hotell i Göteborg. Petter frågade om Erik hade lust att bygga skrapan. Svar ja! Uppdraget gick till Erik och fastighetsbolag Balder som fixade skrapan.
Balders hyresavtal med Strawberry är på 20 år med en fast botten och rörlig del på toppen. (Pandox-modellen.) I kontraktet ingår både den nybyggda fastigheten som ägs av Balder och de delar av Folkets hus fastighet som Clarion Draken behöver.
– Vi hyr dessa delar på några tusen kvadratmeter i andra hand av Balder. De har sitt avtal med Folket hus, förklarar Martin Wiholm och ler.
Arbetarrörelsen i Göteborg verkar inte ha några problem att göra stora affärer med två av Nordens mest kända miljardärer.
– Hemligheten är att alla drar åt samma håll. Det är samma sak med våra grannar, de inser att ju mer människor som kommer hit desto bättre är det för alla.
Clarion Draken är en maffig pjäs. De gemensamma ytorna på de nedersta våningarna är på 6000 kvadratmeter. Till detta kommer 24 600 kvadratmeter hotell på 34 våningar.
Travel News utsända checkar in i ett hörnrum på 29 våningen. Det är en svindlande utsikt över industristaden, men i januari är sikten begränsad eftersom det regnar och snöar konstant under vårt besök. Dörren till rum 2901 är ganska trög och det hade inte skadat med fler krokar i badrummet när de vita och mörka handdukarna ska hängas upp. Men det blir poäng till olikfärgade handdukar eftersom konflikten du-har-tagit-min-handduk omöjligt kan uppstå. På natten när jag inte kan sova hör jag spårvagnarna gnissla nere på torget. I övrigt finns det inte mycket att anmärka på. När vi checkar in frågar jag personalen i receptionen hur ofta direktören syns till. Svaret är “ofta” och att han var på plats för fem (5) minuter sedan.
Det är en smula motvilligt som Martin Wiholm berättar att beläggningsgraden på hotellet ligger på 65,3 procent.
– Brukar folk berätta det?
– Ja, ljuger Travel News utsända. Vem är det som är här?
– Det är i första hand leisure som upptäcker ett nytt hotell i början. Vi har haft bra draghjälp av vårt spa som öppnade några månader efter den stora premiären. Det är lätt att paketera vårt spa med en övernattning och middag i Brasseriet högst upp, säger Martin Wiholm.
Spat ligger en trappa upp och är en mörk historia i svart sten utan fönster mot gatan. På de 600 kvadratmeterna släpper man “bara” in 50 gäster.
– Jag hade en konkurrent här och de sa att de hade släppt in 90 personer, men vi vill inte att det ska bli för trångt. På helgerna när det är högt tryck har vi slottider.
När Travel News besöker spat är det allt annat än trångt. I torrbastun finns en led-skärm som visar en mysig solnedgång och ett stilla hav. Det finns även en gång med ett häftigt vattenfall och en kall bastu (10 grader) där man kan tvåla in sig med is. Och förstås ett gäng små pooler med riktigt varmt vatten. Draken spa är väldigt långt från den poolklubb som ESS Group erbjuder högst upp i Jacy’z. Clarion Draken badstuga har mer gemensamt med spa-klassikern Yasuragi i Stockholm.
Det är inte första gången Martin Wiholm öppnar ett hotell. Han har gjort denna resa några gånger tidigare tillsammans med både kollegorna på Scandic och ESS Group och förstås med nuvarande arbetsgivaren Strawberry.
– Det svåra är att få alla i personalen att dra åt samma håll. Man pratar alltid om att vi ska hjälpa varandra utanför sina ansvarsområden, men det är svårt att få detta att funka i praktiken, men här har vi faktiskt lyckats, säger Martin Wiholm.
Jag undrar om hemligheten bakom hans framgångsrika ledarskap, men jag får inget riktigt bra svar. Wiholm pratar om sin egen närvaro och en ledningsgrupp som funkar tajt. En nyckelperson är förstås hotellchefen Lillemor Bengtsson som är ansvarig för driften internt, hon är även HR-ansvarig. 160 personer är fast anställda och ytterligare 70 i andra anställningsformer.
– En vanlig månad går det ut 230 lönekuvert. Det är hög personalomsättning i branschen, men vi ligger långt under snittet, säger Martin Wiholm.
Man sköter allt i huset själv, från städning till alla restauranger via receptionen. Den enda stationen där man tar hjälp utifrån är vid bokningar av artister och event i biografen Draken. Där tar man hjälp av Krall Entertainment. Det innebär att både Alex och Sigge och Carina Berg och Carolina Gynning stått på scenen. Bland många andra. Dagen efter Travel News besök tar Göteborgs filmfestival över hela hotellet och förstås biografen vars namn gett hotellet sitt namn.
Konsten på hotellet är som vanligt i Stordalens hotell utvalda av konstcuratorn Sune Nordgren. Han har knutit an till platsen och lånat in äkta arbetarkonst från Folkets hus och Folkteatern. De färgglada målningarna på arbetare under röda fanor, ofta av Albin Amelin, varvas med fotografier på skådespelare och regissör som deltagit på filmfestivalen. I mitt rum hänger ett snyggt fotografi på regissören Ruben Östlund. Han var innan hotellets öppning orolig att Stordalen skulle tränga bort den lokala kulturen.
Tji fick han.
Martin Wiholm är även nöjd med sin marknadschef som sitter i ledningsgruppen: Niclas Brage Joxelius som vann första pris i marknadsföring på Strawberrys stora vinterkonferens i Stockholm.
– Vi arbetar mycket med digital marknadsföring och gör snygga grejer i sociala medier. Vi har inte börjat med Tiktok än, men det finns i vår roadmap.
Den stora plumpen i protokollet under de första fjorton månaderna är en sågning av Brasserie Draken högst upp i huset. Lokaltidningen GP:s Uteätare skrev att det är mycket show, men lite själ i restaurangen.
Martin Wiholm skruvar lite på sig när ämnet kommer upp.
– Jag kan garantera att om de kommer tillbaka så får det en annan upplevelse, men de har inte kommit tillbaka än.
De två översta våningarna i skrapan består av ett brasserie med 160 stolar matsal och ovanför den en läcker cocktailbar. Inredningen är skapad av Olsson Lyckefors. De också hotellrummen. Stadens stolthet Inredningsfirman Stylt med Erik Nissen vid rodret har gjort övriga publika ytor samt restaurang Heurlins på botten plan.
Kronan på verket Drakens Brasserie är en tjugo meter lång metalldrake i taket signerad Stylt. Det är både mysigt och storslaget i den vackra lokalen med en utsikt som tar andan ur alla. Jag tycker att servicen är suverän, men några rätter under vår kvällsmåltid är kanske en smula för krångliga för att vara ett brasseri. Wiholm berättar att kockarna får ta ut svängarna i förrätterna, men ska hålla sig på mattan när det kommer till huvudrätter och efterrätter.
När vi går runt i huset noterar jag att preppköket i brasseriet är högst upp i huset, en yta som skulle varit mer lönsam om betalande gäster satt där.
– Det var inte utan förhandling som det blev den lösningen, säger Martin Wiholm.
Han började sin karriär inom hospitality som kock på Pir 21 i Gallerian på Avenyn. Han avancerade till food and beverage-chef och gled sedermera in på management på hotell.
Martin Wiholm föddes i Skövde. Men familjen flyttade till Göteborg när deras son var 12 år. Han har varit staden trogen sedan dess. Numera har han fyra barn med samma fru och verkar trivas utmärkt. Några planer på att lämna Draken när den nu är uppe i luften och flyger fint verkar inte finnas.
– Här finns allt som är roligt, varför ska man då sluta? Dessutom vill jag se hur de blir när alla byggprojekt runt omkring hotellet är färdiga. Göteborg är en växande destination, det är här det händer.