Annons:

Premium

Jag praktiserar ”management by skiing around”

Martin Letzter är ny VD för Ramundbergets Alpina Drift AB. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät. Bland annat om vad han lärde sig på toppen av Mount Everest och på Skistar. Reseindustrins största utmaning? - Våga utveckla, förädla och förfina våra upplevelser och produkter, för att möta en allt mer sofistikerad och krävande gäst, som upplever allt mer konkurrens om sin fritid.

“Viktiga nyckeltal: gästnöjdhet, medarbetarnöjdhet och nyttjandet av vårt utbud av upplevelser och produkter“

Grattis Martin Letzter, du är ny VD för Ramundbergets Alpina Drift AB. Varför valde  Philip Flacké, ägare av Ramundberget dig?

– Vill inte lägga ord i munnen på Philip så denna fråga får nog adresseras till honom.

Varför valde du att arbeta på Ramundberget?

– Dels så erbjuder Ramundberget och Funäsfjällen utlopp för alla mina fritidsintressen såsom friåkning, topptur, längdåkning, fjällöpning, MTB och ripjakt – samtidigt som rollen låter mig arbeta med och utveckla en skidort som helt matchar min profil då den erbjuder den typ av riktiga fjällupplevelser och äventyr som sporrar och driver mig. Utöver detta finns här även en riktigt spännande historisk anknytning och lång och fin tradition av värdskap som jag är hedrad av att nu få bli en del av.

Varför ska man skidor i Ramundberget?

– Skidorten har verkligen allt för den aktiva gästen med det genuina intresset för fjällvärlden och skidåkning. Ett fantastiskt urval av högklassiga boendealternativ, 43 nedfarter för alla smaker och färdighetsnivåer, Sveriges kanske mest snösäkra läge, fantastisk offpist, storslagna topptursfjäll såsom Helags, Skarsfjället och Mittåkläppen med flera,, samt 300 km längdspår i världsklass.

Varför gör en vd på en skidanläggning hela dagarna?

– Praktiserar ”management by skiing around”. Det vill säga kombinerar att vara nära verksamheten, gästen och gästupplevelsen, med att i likhet med andra företagsledaruppdrag, arbeta med affärsutveckling, organisering, ledning samt uppföljning.

Hammarbybacken i Stockholm drivs av Skistar.

”SkiStar var väldigt tidigt ute med sin digitala försäljningsplattform och är väldigt duktiga på paketering och försäljning av fjällsemestrar”

Hur många skiddagar blir det på ett år som vd på Ramundberget?

– I liknande roller har jag tidigare haft cirka 50 dagar på alpinskidorna under en säsong – och när jag nu kommit till pudermeckat Ramundberget hoppas jag självfallet inte bli sämre…

Berätta lite om din bakgrund?

– Är utbildad beteendevetare och civilekonom, uppvuxen i Stockholm och har parallellt med diverse skid- och klättringsexpeditioner hunnit med att arbeta både inom media och TV i Norden, London och Afrika, samt som managementkonsult. År 2016 bestämde jag mig för att sluta pendla till fjällen under all min lediga tid, och istället bo och arbeta här på heltid. Detta innebar även ett byte av bransch och har nu turen att kunna kombinera profession med passion och från en fantastisk fjällmiljö arbeta med att skapa bästa möjliga skid- och fjällupplevelser för likasinnade skidåkare.

Vad lärde du dig på Skistar?

– SkiStar var väldigt tidigt ute med sin digitala försäljningsplattform och är väldigt duktiga på paketering och försäljning av fjällsemestrar. Dessutom är man duktiga på storskalig drift och resortplanering. Jag hoppas kunna ta med mig lärdomarna från detta till Ramundberget, medan vi samtidigt självklart skall arbeta med att stärka vår särart som en mindre, mer personlig, exklusiv och genuin skidort vid vägs ände i Härjedalen.

Varför lyfte inte St. Johann in Tirol i för Skistar?

– St Johann förvärvades av SkiStar 2016 och avyttrades i januari 2022. Det strategiska beslutet kanske SkiStars VD ska kommentera?

Och vad lärde du dig på toppen av Mount Everest? 

– Värdet av envishet, att kunna bita ihop och njuta av att ha ont… länge… samt att väldigt få saker i livet verkligen är så svåra som de först kan verka.

Berätta om ditt viktigaste nyckeltal och berätta hur du arbetar med det?

– Utöver resultat- och lönsamhetsmåtten som är viktiga för att vi som familjeägt bolag utan stora externa finansiärer skall kunna återinvestera i att utveckla destinationen och våra skidupplevelser, är jag intresserad av gästnöjdhet, medarbetarnöjdhet och nyttjandet av vårt utbud av upplevelser och produkter. Detta då vi hela tiden vill erbjuda en så äkta och relevant upplevelse av skidåkning och fjällen som möjligt och att de gäster som gör och upplever mest också tenderar att bli mest nöjda och villiga att åter besöka oss.

Du har också varit managementkonsult på Boston Consulting Group. Hur mycket fakturerade du i timmen då…

– Då jag och mina kollegor klockade upp ett ganska ansenligt antal timmar per dygn under min tid som managementkonsult, var det nog tur att vi ej fakturerade per timmen utan hade fasta avtalade arvoden med våra klienter.

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

– Ännu så länge har det varit så fullt upp med möten med nya kollegor och partners samt ivrigt ”kvalitetstestande” av skidåkningen här i Ramundberget att jag ej hunnit med min dagliga dos sociala medier. Du får återkomma när snön har smält.

Mer tid på Linkedin?

– Inte mer än att hinna lägga upp denna spännande nya roll.

Vad skulle få dig att byta bransch?  

– Tror jag hittat ”hem” till den bransch jag trivs bäst i, och kan ej tänka mig ett roligare och mer givande jobb.

Reseindustrins största utmaning? 

– Våga utveckla, förädla och förfina våra upplevelser och produkter, för att möta en allt mer sofistikerad och krävande gäst, som upplever allt mer konkurrens om sin fritid.

Namn: Martin Letzter

Titel: VD Ramundbergets Alpina Drift AB 

Familj: Flickvän och 2 vorsteh-tikar

Bor: Ramundberget

Senaste resa: Skotska Höglandet och Hebriderna i November

Favoritnyckeltal: Gästnöjdhet/NPS

Favorithotell: The Thief i Oslo

Favoritreseapp: Fatmap och Trailforks

Flygbolag som jag åker helst med: SAS

Favoritdestination: Alaska är en plats jag ofta sugs tillbaka till, med fantastiska fjäll, magiskt djurliv och spektakulära tempererade regnskogar

Min drömresa: Topptursresa med skidor genom Afghanistan

Detta vet vi inte om dig: Stort fan av rugby (en aktivitet jag tyvärr fått offra i utbyte mot snö)