Annons:

Premium

Hon ska sälja in Stureplansgruppen i Göteborg

Kristina “Kia” Cohn Linde är ny talesperson för Stureplansgruppen i Göteborg. Här svarar hon på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät.

“Stureplansgruppen är ett starkt varumärke och jag är imponerad över deras långsiktighet och seriositet”

Grattis, Kristina “Kia” Cohn Linde, du är ny talesperson för Stureplansgruppen som stärker sin närvaro i Göteborg. Varför valde Vimal Kovac VD och grundare för Stureplansgruppen dig tror du?

– Vad jag förstått har de under en längre tid saknat en talesperson för Stureplansgruppen som kan marknaden i Göteborg och som framför allt är på plats i staden. Från mina tidigare anställningar GP, Novamedia, olika styrelseuppdrag och senast som vd för MiG, Marknadsföreningen i Göteborg så har jag varit väldigt engagerad i mycket av det som händer i Göteborg såväl näringsliv, idrott som besöksnäring. Det i sin tur gör att jag har ett stort nätverk och dessutom brinner för Göteborgs utveckling där Stureplansgruppen är en del av den.

Varför valde du att tacka ja till Stureplansgruppen?

– Stureplansgruppen är ett starkt varumärke och jag är imponerad över deras långsiktighet och seriositet både innanför och utanför den verksamhet vi ser på krogar, hotell med mera. Det som ytterligare stärkte mig i mitt beslut att tacka ja till uppdraget är att det finns en stor potential med tanke på Göteborgs särställning i branschen av samverkan kollegor emellan. Sedan dryga 25 år tillbaka har man genom GRF, Göteborgs Restaurangförening samverkat i frågor som berör besöksnäringen i tätt samarbete med bland annat kommunala bolaget Göteborg & Co. I GRF är alla anslutna till branschorganisationen Visita vilket ytterligare stärker den kraft man gemensamt kan skapa. Jag tror starkt på samarbete över gränserna.

 Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!

– Oj, svårast av allt – vem är jag? Ganska driven, positiv, rastlös person som älskar action. Möjlighetsorienterad, det mesta går att lösa…..om man på riktigt vill. Är i mångt och mycket en hybrid mellan det kommersiella och redaktionella, att skapa perspektiv är viktigt för mig. Gillar så klart att resa och uppleva nya miljöer, men viktigast är möten med olika slags människor. Spelar padel, tränar på gym, promenerar mer än jag springer numera och så klart älskar jag min man, mina vuxna barn och lilla barnbarnet Cleo.

Vad gör en talesperson hela dagarna?

– Ha, ha det kan man fråga sig. Jag jobbar deltid för Stureplansgruppen. I dagsläget går mycket av min tid åt till att initiera samtal med företrädare för olika organisationer och företag. Detta för att förstå och framgent kunna driva viktiga frågor för Stureplansgruppen och inte minst  branschen. Övrig tid lägger jag på mina andra uppdrag och träning.

Vad lärde du dig på Marknadsföreningen i Göteborg?

– Initialt var mitt uppdrag att modernisera och vidareutveckla hela konceptet och dess målgrupp. För att kunna driva det förändringsarbetet var nog stöttning av personer med auktoritet i näringslivet det viktigaste och att själv vara kommunikativ, tydlig, lyhörd och ganska modig. Under mina 14 år på MiG arrangerade vi totalt cirka 700 kunskapsrika seminarier och intervjuade oerhört många personer. Det har givit mig insikter, kunskap och vänner för livet. Så värdefullt!

Och som säljchef på GP i 13 år

– Det jag älskade mest under mina år på GP var faktiskt att jobba ihop med så många olika slags människor och yrkeskategorier. I olika utvecklingsprojekt lärde jag känna och samarbeta med allt från grafiker, tryckare, journalister, analytiker, ekonomer, reklamare, annonsmottagare, säljare med flera som fanns på en tidning på den tiden:). Att få input från alla dessa var min största styrka och glädje i jobbet som säljchef.

Vad tycker egentligen goa Göteborg om att ett gäng stekare från Stureplan kommer till stan och tar över nöjeslivet?

– Jag tror att Stureplansgruppen sedan lång tid tillbaka visat att de är allt annat än storstadsstekare utan istället en långsiktig spelare med höga ambitioner. 

Stureplansgruppen har ett hotell idag, Avalon i Göteborg, finns det planer på fler?

– Det får du fråga Vimal Kovac:) det vet jag inte.

Reseindustrins största utmaning? 

– Inte min specialkunskap. Misstänker att det är klimatmål, eller? Sakta men säkert blir det också varmare och varmare söderut  så……vem vet vart vi väljer att resa i framtiden. Mer och mer tror jag att man uppskattar ”det lilla” och fritid mer än lyx vilket också bör påverka vad och var man lägger sin fritid. För jobbresandet har så klart digitala möten påverkat att färre reser i arbetet.

Namn: Kristina Cohn Linde

Titel: vd, Cohn Linde Consulting

Familj: Make – Bengt Linde, vuxna söner Kristoffer, Alexander och Johan, barnbarn Cleo 2 år.

Bor: Innerstaden, Göteborg

Senaste resa: Komboresa Verbier – Spanien – Göteborg. (sonen Alexander driver restaurang och hotell i Verbier, Le Shed )och mitt älskade barnbarn Cleo fyllde 2 år. 

Favorit Nyckeltal: Inte min favoritsyssla att mäta nyckeltal. Drivs av passion och nyfikenhet.

Favorithotell: Bank Hotel i Stockholm

Favorit Färjebolag: Jobbade på Tor Line och Stena Line när jag pluggade så det får bli Stena Line som fortfarande finns kvar. 

Favorit Kryssningsbolag: Norwegian Cruise Line, magiska fartyg där allt finns från klättervägg till isbana med en logistik som överträffat det mesta jag upplevt trots två-tre tusen passagerare. Mitt minne från en knapp veckas kryssning i Karibien med NCL för dryga tio år sedan.

Flygbolag som jag åker helst med: De som kommer och går i tid. Ryan Air funkar superbra för mig i Europa.

Favoritdestination: Vietnam magiskt på många sätt, folket, upplevelser, maten…….

Min drömresa: Vandra i Peru. (nästa år förhoppningsvis) Inkaleden till Machu Picchu.

Detta vet vi inte om dig: Mycket, men intressant för vem?:). Men kanske då att jag under året startat mitt egna kjolmärke KCL Design. Älskar design och kläder.