Annons:

Premium

Han styr reseindustrins utveckling i Stockholm

Leif West är doldis för de flesta av Travel News läsare. Men som vd i investmentbolaget Gelba har han fingrarna i många av reseindustrins syltburkar. Från Björn Skifs på Hamburger Börs till en tunnel under E4:an vid Arlanda till parkeringsplatsen utanför Skavsta flygplats till… Under sig har Leif West många hundratals anställda, men över sig har han bara en person: finansmannen Per Taube. Travel News mejlade över ett gäng frågor i hopp om en intervju öga mot öga to face, men istället fick vi ett lååååångt mejlsvar. Häng med! Text: Viggo Cavling

Du är i utkanten i Travel News bevakningsområde reseindustrin, men ändå i mitten. Hur presenterar du din portfölj på ett cocktail-party?  

– Familjedrivet investmentbolag där den röda tråden ibland är svår att urskilja, men vi försöker hålla oss till verksamheter där vi tror vi kan tillföra mer än bara kapital. Nätverk, erfarenheter eller helt enkelt lust och ny energi. Idag så har vi investeringar inom många olika affärsområden, fastigheter, nöjesindustrin, hälsa, reseindustrin som du var inne på, ny teknologi, hållbarhet med flera.

Arlandastad Groups ägare Per Taube..

Hur många gånger om dagen pratar du med din huvudägare Per Taube?

– Alldeles för många gånger, skämt åsido vi har arbetat ihop nu i snart 14 år och har ett mycket väl fungerande samarbete och även om vi avslutar varandras meningar titt som tätt, läs tänker hyfsat lika så kompletterar vi varandra väl.

Vad är det stora ämnet just nu?

– Makro som för alla andra, kristallkulorna har inte varit så grumliga som dom är nu på många år vilket både ger utmaningar såväl som möjligheter.

Ni äger en massa mark runt Arlanda. Hur kom det sig att ni började med detta? 

– Delvis så är vi som du nämner en stor aktör via vårt ägande i Arlandastad Group och den resan har beskrivits i många olika sammanhang.

Men den är ett faktiskt ett bra exempel på just hur vi resonerar gällande investeringar. Där första steget var ett förvärv av en mindre lyckad satsning på outlethandel, men där vi såg en möjlighet att utveckla något helt annat. Den affären ledde till ett flertal förvärv av fastigheter runt Sveriges enda internationella flygplats och nu kontrollerar vi ett stort markområde med en fantastisk potential mitt i ett av Sveriges mest trafikerade områden mitt emellan Stockholm och Uppsala. För att citera Mark Twain – buy land, they don’t make more of it..

Sedan har du Steninge Slott som vi också äger och som ligger nära Arlanda. Utöver att det är ett av Stockholms mest besökta utflyktsområden med historia, natur samt destinationshandel och förstklassig mat numera även är en helt ny stadsdel inom Sigtuna kommun. Steninge Slottsby som vi har skapat tillsammans med ett antal byggherrar

Scandinavian XPO vinnaren på EU-ordförandeskapet.

På marken finns bland annat XPO som enligt Sveriges största morgontidning är en hangar. Just nu hyser ni Sveriges EU-kontor under ordförandeskapet. Hur går det? 

– Hangarer har dom på flygplatsen inte här…  Nu har det bara varit igång några veckor, men så vitt vi har förstått det så är man väldigt nöjda. Utifrån ett säkerhetsperspektiv så är det här optimalt och personligen så tycker jag att det fantastiskt att vi inte lamslår trafiken än mer än vad den redan är med massa avstängningar och korteger i city.

Hur ser du på kritiken mot er hangar?

– Vi har nog mest skrattat åt det internt och tagit det på bogen, det blir ingen headline om den inte är kraftigt negativ eller väldigt positiv

Säkerheten är viktig på möten som dessa. Kan du berätta något om detta?

– Säkerheten är mycket hög, thats it…

Anna Bauer som är vd på XPO har berättat för mig att planen efter EU är att 80 procent av gästerna ska vara B2B och resten publika event. Ni ska inte göra några egna mässor utan bara vara värd för andra. Hur kom ni fram till denna strategi?

– Att utveckla egna mässformat är egen business som kräver en unik kompetens som vi inte har. Naturligtvis så skulle vi kunna skaffa den som med annan som vi saknar, men vi såg en större potential i att bli en samarbetspartner med alla som utvecklar egna mässformat

Hur många företag behöver möten i storleksklassen 40 000 kvadratmeter? Vem är målgruppen för XPO?

– Det här har Anna som är vår expert uttalat sig om så här skall jag nog inte in och förvirra, men med det vi ser av bokningar och intresseförfrågningar så finns kundbasen där

Det är Petter Stordalen som driver hotellet och den mindre mötesdelen upp till 350 personer. Varför gör ni inte allt själva?

– På samma tema som svaret refererande egna mässor. Petter och hans gäng är en av dom mest professionella aktörerna som vi har och vi tror på att alliera oss med dom duktigaste. Vi har ett både bra och givande samarbete som fungerar väl affärsmässigt

Hur ser ägandet ut?

– Om du menar Arlanda Group så finns det dagligen att plocka upp i Dagens Industri iom att bolaget är noterat, men vi Gelba är den enskilt största ägaren med ungefär 47 procent, SBB näst största och sedan har du ett antal andra ägare

Ni har byggt en tunnel under E4:an för knappt 100 miljoner. Berätta mer om den?

– Västra sidan där XPO med mera ligger var första steget i att utveckla. Nästa steg där vi delvis har börjat är östra sidan och tillgänglighet både inom och till området är en viktig framgångsfaktor. Vi har inte bara byggt en underfart utan även en hel ny väg genom nästan hela vårt område fram till flygplatsen

Och ni drömmer om en pendeltågsstation på andra sidan tunnel, när kommer den? 

 – Drömmer vet jag inte om jag skulle kalla det. I detaljplanen för området så finns det ett så kallat platsreservat för en station och jag skulle nog säga att det inte handlar om utan när. Men det är en bit i ett betydligt större pussel som handlar om att säkerställa tillgängligheten i en av regionens snabbast växande områden

Stockholmsmässan.

Där ska även Stockholmsmässan bygga något när de inte får vara kvar i Älvsjö, eller har jag helt fel? 

 -Du syftar på ett utspel som Per gjorde för numera rätt många år sedan om en rockad eller som vi kallade det internt flytt av stora saker. Logiken anser vi fortsatt är där, ser man internationellt så har du ofta stora mässor eller rättare sagt event och mötesarenor nära den internationella trafiken (flygplats).

Nu har vi förvisso öppnat en egen anläggning men vår dörr står alltid öppen för att diskutera spännande etableringar

Och när detta är klart finns det massa skog kvar att bygga på. Vad är planen där?

– Likadant här, det här har beskrivits i en massa sammanhang. Vi för många diskussioner om etableringar med en stor bredd av verksamhetsområden där den röda tråden är att man skall se ett värde av sammanhanget och att man är på en plats med stor grad av tillgänglighet både internationellt såväl som regionalt

Schiphol.

Vilka flygplatsområden i världen är era förebilder?

– Finns många, exempelvis Schiphol men skillnaden är att där har man ofta startat med en kompromiss. Här har vi en möjlighet att bygga det rätt från början, lite som Sim City (om någon nu kommer ihåg det) men på riktigt

Rent generellt så har fastighetsbranschen blivit mindre het när räntorna stack iväg. Ändå har det varit ganska lugnt om vi jämför med nittiotalskrisen. Har luften gått ur den stora krisballongen? 

-Som sagt kristallkulorna är väldigt grumliga, men helt klart är att spelplanen har ritats om och hur det har påverkat dom olika aktörerna får vi se när röken har lagt sig

Och nu kommer vi till Skavsta, varför är ni där?

– Det är ett antal parametrar, men hisspitchen är att det har en liknande potential som gjorde att vi blev intresserade av Arlanda en gång i tiden. Stort markområde, rätt geografiskt i en välmående kommun som är framåtlutade och vill något.

Kommer höghastighetståget någonsin att stanna på parkeringsplatsen utanför flygplatsen?

– Det är planerat att Ostlänken kommer att ha en station i direkt anslutning till terminal. Planerat färdigställande 2031. Kommer att ta 41 min från Sthlm station till Skavsta Station

Skavsta flygplats får ny ägare. Foto: Wikicommons

Privata flygplatser i Sverige kan tyckas ännu mer crazy än att äga ett flygbolag eller?

– Nu var inte det i första hand en flygplats vi ville åt utan ett fastighetsutvecklingsområde, men i det så följde det med en flygplats. Vi har stor respekt för vilken kompetens som krävs för att operera en flygplats och inte minst lönsamt. Men vi gillar utmaningar och tror oss kunna kombinera vårt know how av just fastighetsutveckling med det operativa och få det att fungera men visst det är gediget arbete och lite tur som skall till

Hur ska ni locka tillbaka Ryanair?

– Den passar jag på

Vad finns det mer att säga om Skavsta flygplats? 

– Likadant här

Arvingarna firar att superhiten Eloise fyller 30 år med krogshow på Hamburger Börs.

Då går vi över till Moment Group. Ni är en sockerbit som får reseindustrin att snurra. Har jag rätt? 

– Det var ju också ett sätt att uttrycka det på, men i sak så har du rätt. Våra teatrar, shower med mera är starkt bidragande till att man exempelvis besöker Stockholm eller Göteborg

 Berätta kort vad är Moment Group?

Det är idag Nordens ledande nöjesaktör, noterat på Nasdaq och omsätter ca 1 miljard. Bolaget driver ett stort antal välkända varumärken som exempelvis Wallmans, Oscars, China, Intiman ,Hamburger börs, Ballbreaker, Golden hits och så vidare i Sverige, men även Circusbyggingen i Köpenhamn och Wallmans i Oslo plus eventbolag och nöjesproduktion.

Vad kan reseindustrin göra för att fler ska hitta er sockerbit?

– Nu har vi långtgående samarbeten med dom flesta, men det kan både bli mer och fler. Jag personligen tror starkt på partnerskap där man lär sig av varandra.

22 år efter världspremiären av Baz Luhrmanns Oscarsbelönade film MOULIN ROUGE!, kommer äntligen non-replica-versionen av musikalen till Sverige efter originalproduktionens succé på Broadway och West End.

Showbusiness i Sverige börjar bli mer koncerner. Det är ni och Pop House som även har hotell. Tittar ni på detta?

– Moment äger inga hotell i dagsläget och det är inte core business. Men samarbeten med exempelivs hotell där vi hittar exklusiva erbjudanden som gör att både vi och hotellet upplevs som unika i sitt erbjudande – absolut.

Hur kommer denna gren av näringslivet att utvecklas framöver?

– Självfallet så påverkas även denna av exempelvis en lågkonjunktur men samtidigt så har historien visat att man kanske i större utsträckning drar ner på det stora maneret typ resor men att man fortsatt har ett behov av att umgås, skratta så vi ser ingen dramatik.