Annons:

Premium

Detta vet du inte om Gröna Lunds nya boss

Civilingenjören Jan Eriksson är ny vd på Gröna Lund. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät om hur det är att rekryteras internt. Vad han gör hela dagarna. Och vilken attraktion som är den bästa på nöjesfältet.

“Det är fantastiskt att vi till och med är prisbelönta av Karriärföretagen som en plats där man kan göra karriär”

Grattis Jan Eriksson, du är ny vd på Gröna Lund. Varför valde Parks & Resorts vd Christer Fogelmarck dig?

– Tack! Det är nog en fråga för Christer egentligen. Men koncernen känner mig väl efter fem år och vet vad de får. Christer vet att jag kommer att fortsätta arbeta för positiv en förändring i bolaget och med en ambition att våra medarbetare ska må bra under den resan samtidigt som våra gäster ska få en magisk upplevelse, varje gång de besöker oss!

Varför valde du att arbeta med Gröna Lund som vd?

– Gröna Lund finns i många Stockholmares hjärta och är en fantastisk plats med så mycket inbyggd glädje, både när man är här som gäst och som medarbetare. Chansen att få arbeta tillsammans med hela gänget på Grönan som jag känner väl efter fem år, och med ett så starkt varumärke är en unik chans jag verkligen ville ta.

Vad gör en tivolidirektör hela dagarna?

– Det finns en vardag även på ett tivoli. Målsättningen är att jag ska fortsätta att utveckla vår organisation så att vi på bästa sätt ska kunna ta hand om våra gäster. Vi jobbar med att förlänga våra säsonger med nya erbjudanden. Winter Wonderland är vår senaste satsning för det. Parallellt planerar vi för ett nytt utökat tivoliområde men vill också fortsätta att utveckla det befintliga tivolit så att Gröna Lund verkligen kan vara en plats för alla.

Vi behöver jobba ännu smartare och samarbeta ännu mer än vad vi redan gör, och den organisationsutvecklingen är mitt uppdrag.

Bästa attraktionen på Gröna Lund? 

– Monster är en grym berg- och dalbana som jag verkligen gillar. Ikaros, fritt fall i 90-graders vinkel, är nog den som ger mig störst personlig utmaning. Den är också härlig!

Och vilken ska ni snart ta bort…

– Vi planerar för fullt för byggnation på det nya tivoliområdet och i det arbetet finns just nu ingen idé om att ta bort några attraktioner. Grönans attraktioner är väldigt populära och vi ska förstås fortsätta att utveckla även det nuvarande Gröna Lund parallellt med projektet på parkeringen så att parken alltid är rolig att besöka för alla våra olika målgrupper.

Du är en internrekrytering, för- och nackdelar med det?

– En uppenbar fördel är förstås att jag redan känner stora delar av organisationen. Kontaktvägar och förståelse för mycket av allt arbete som sker finns redan etablerade.

En nackdel kan vara att jag inte kommer in med de fräscha ögon en extern rekrytering skulle göra. Vi befinner oss i ständig förändring, precis som omvärlden. Jag vill inte att vi fastnar i gamla hjulspår bara för att vi gjort så tidigare. Det ska vara sunda, bra hjulspår vi följer och vi ska utmana de som inte gynnar gästupplevelsen hos oss.

Enligt Good to Great föredrar alla framgångsrika företag internrekrytering, din kommentar.

– Det är fantastiskt att vi till och med är prisbelönta av Karriärföretagen som en plats där man kan göra karriär. Vi skulle kunna göra ännu mer då vi har så många talangfulla unga människor som jobbar hos oss tidigt i sin karriär eller parallellt med sin utbildning. Vi är ganska duktiga på att fånga upp och utveckla våra talanger, men skulle kunna göra ännu mer! Det finns mycket som är bra både för arbetsgivaren och medarbetaren när det finns möjlighet att vidareutvecklas på sin arbetsplats. För min egen del är den typen av utveckling och förändring en förutsättning för att trivas på samma arbetsplats över lång tid.

Berätta lite om din bakgrund, du är tekniker? 

– Jag är civilingenjör från KTH och har arbetat hela min karriär inom IT. Jag har ett grundmurat tekniskt intresse, men ett ännu större intresse av organisationer, samarbete och affärsutveckling. Jag började som systemutvecklare, men gick ganska snart via projekt- och produktledarroller vidare till avdelningschefsroller inom IT. Självklart kommer min bakgrund i viss utsträckning gynna en fortsatt digitalisering inom företaget, men det är bara en aspekt av fortsatt förändringsarbete.

“Vårt GGI – Glad Gäst Index – är en värdemätare kring vilket vi är övertygade att andra värden kan samlas”

Vad lärde du dig på TT?

– Till att börja med en stor respekt för vikten av oberoende text- och bildjournalistik. TT är oerhört professionella och en ryggrad i svensk nyhetsrapportering. Sedan plockar jag med mig många erfarenheter om förändringsarbete som inkluderar många olika verksamhetsområden. En fördel med arbete inom IT har varit att man ofta fungerat som en spindel i nätet med en god överblick över hela värdekedjan.

Berätta om ditt viktigaste nyckeltal och berätta hur du arbetar med det?

– Inom koncernen är vi väldigt intresserade av vad våra gäster tycker. Vårt GGI – Glad Gäst Index – är en värdemätare kring vilket vi är övertygade att andra värden kan samlas. Nöjda gäster är vår väg till positiva medarbetare, intäkter och nya investeringar. 

Alla våra parker, och så även Gröna Lund, följer det noga och agerar väldigt snabbfotat på det som inte fungerar för våra gäster. Vi följer siffrorna dag-för-dag, vecka-för-vecka och över våra säsonger.

“Vi har en bra dialog med våra grannar och är tacksamma för både positiv feedback och kritik som kommer till oss”

Hur ska du skapa fred på Djurgården, många grannar i röda byxor är väldigt upprörda av er utbyggnad?

– Vi har en bra dialog med våra grannar och är tacksamma för både positiv feedback och kritik som kommer till oss. Det är naturligt när vi har vår verksamhet nära bostäder och vi försöker alltid hålla våra grannar informerade kring våra aktiviteter i parken. Jag är öppen och lyhörd som person och hoppas att jag ska kunna bidra till att vi fortsätter kommunicera bra med våra grannar. Även om vi ibland har olika åsikter är det viktigt att vi lyssnar på varandra och respekterar varandras åsikter.

När är allt klart, utbyggnaden alltså?

– Vi arbetar mot en målsättning att ta emot gäster 2027. Men man får förstås ha med sig att vi fortfarande är tidigt i projektet.

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

– Mycket sällan! Rent professionellt kanske det blir mer nu med fokus på Gröna Lunds Instagram och kommentarer.

Mer tid på Linkedin?

– Nätverkande är inte min starkaste sida, där skulle jag nog må bra av att spendera lite mer tid än jag gör. Men jag lockas ständigt av att prioritera andra roliga arbetsuppgifter.

Vad skulle få dig att byta bransch?  

– Jag tycker om en hög förändringstakt och vill verka i en bransch vars produkt jag personligen uppskattar och knyter an till. Det här är ett uppdrag mitt i den målbilden och jag kan inte riktigt se vilket erbjudande som skulle kunna toppa det!

Kättingflygaren Gröna Lund.

Reseindustrins största utmaning? 

– I skrivande stund är det nog andelen fria pengar i våra gästers plånböcker. Och osäkerheten kring hur den andelen utvecklar sig framöver. Jag förstår att många känner sig osäkra på vilka medel man kommer att ha tillgängliga till kommande semesterperioder. 

Namn: Jan Eriksson

Titel: VD

Familj: hustru och tre barn

Bor: Lidingö

Senaste resa: Mallorca

Favoritnyckeltal: GGI

Favorithotell: Självklart Vildmarkshotellet!

Favoritfärjebolag: SL/Ballerina som erbjuder en härlig resväg till jobbet

Favoritkryssningsbolag: Vet ej!

Favoritreseapp: Tripadvisor har ofta hjälpt till att hitta bra ställen.

Favoritdestination: Florida

Min drömresa: Japan

Detta vet vi inte om dig: Jag var ingen berg- och dalbaneåkare som liten, men numera åker jag allt med glädje!