Annons:

Premium

”Det har alltid varit laget framför jaget”

Lisette Jönsson är ny direktör på Radisson Blu Hotel i Malmö. Här svarar hon på Travel News på-nytt-jobb-enkät som sin bakgrund, nyckeltal och sina framtidsplaner.

”Pelle Lydmars syn på branschen har färgat mig enormt mycket.”

Grattis Lisette Jönsson, du är ny direktör på Radisson Blu Hotel i Malmö, varför valde de dig?
Tusen tack. Jag vill tro att min stora kärlek och förståelse för driften och människorna som kämpar i den varje dag är en viktig faktor till varför just jag fått chansen på Radisson Blu i Malmö. Vidare ser jag att min erfarenhet efter många år på olika positioner och destinationer varit avgörande.

För mig har det alltid varit laget framför jaget och det är precis vad det handlar om här. Här finns en möjlighet att leda med mina värderingar där teamet, glädjen och ett stort samhällsansvar visar vägen. Jag tror på ett rakt och transparent ledarskap, fyllt med passion och ett ärligt engagemang för människor och omgivningen. Jag mår bäst när jag får sätta höga mål, utveckla och coacha, fira framgång och tillsammans se till att vi har verktygen för att lyckas.

Varför valde du Radisson Blu Hotel i Malmö?
Att få den här möjligheten hemma i vår underbara stad Malmö – på ett hotell fyllt med så mycket potential – går inte att tacka nej till. Detta i kombination med min nyfikenhet på att få vara en del av en professionell och internationell storspelare som Radisson Hotel Group. 229 rum och 25 mötesrum tillsammans med stort och modernt gym, festvåning, bar och restaurangverksamhet, här vill man bara vara. Vi har ett hotell fyllt med historia, stolta, kompetenta medarbetare och enorma möjligheter att utveckla och förgylla.

Tre meningar som summerar din karriär fram till idag?
Det räcker egentligen med en… ”Vill man så kan man”
Men för mig har det också alltid varit viktigt att se möjligheter i varje ny dag, fånga dem, välja dina fighter, jobba hårt, var snäll och viktigast av allt – Ha skoj!

Dina tre viktigaste nyckeltal som hotelldirektör?
Människor, glädje och kvalitet. Därefter skapas resultaten.

Vad lärde du dig på Villa Copenhagen?
Den fantastiska resan delar jag i två. Pre-opening tiden då jag fick vara med och utveckla brandet och alla små detaljer som varit viktiga för upplevelsen. Förhandla, starta upp och utveckla samarbetet med leverantörer alltid med miljö och conscious luxury i fokus. Och med samma fokus rekrytera och bygga ett starkt team från grunden. Sen har det varit tufft för oss alla att driva hotell under pandemin. Personalen på Villa Copenhagen har arbetat så otroligt hårt för att hotellet ska lyckas. Jag har lärt mig mycket av dem alla, vi hade
närmare 30 olika nationaliteter i teamet och det finns inget som är så inspirerande som att få ta del av deras erfarenheter, mål och drömmar om framtiden.

Du har även varit på Grand Hôtel i Stockholm och Tott Hotell Åre. Berätta något om dessa två
ställen?
Grand Hôtel var den absolut bästa ”skolan” att starta på. Dedikerade och otroligt professionella kollegor. Checklistor, planering, detaljer och ett genuint intresse för gästen och service på en nivå över allt annat. Mina ledare och teamet jag fick möjlighet att arbeta tillsammans med där har för alltid en plats i mitt hjärta.

På Tott Hotell i Åre hamnade jag då mina studier slutade i december och alla jobb som fanns att söka i branschen var säsongsjobb. Jag minns än idag min första intervju med dåvarande receptionschefen Johanna. Vi träffades första gången på gamla Lydmar Hotel i Stockholm på Sturegatan 10. Ni vet hotellet som vände upp och ner på det traditionella. Du kommer till baren innan receptionen, musiken är på högsta volym och receptionen gungar med. Pelle Lydmar drev även Tott i Åre då och hans syn på branschen har färgat mig enormt mycket. Att ett hotell kan (och bör) vara lika mycket en institution för stadens nöjesliv som bara en säng att sova i. Det speglar också mycket hur jag själv har
valt att arbeta.

Radissons ‘Yes I Can’ service låter snyggt. Men vad skiljer det från andra hotellkedjor?
Service ska levereras direkt från hjärtat. Vi ser möjligheter, vill alltid det bästa för andra och älskar att överraska. Yes I Can är inte bara vårt mantra till gästen, det står också för hur vi på Radisson tar hand om våra anställda och stakeholders samt genuint bryr oss om varandra. Stödet från centralt håll och hela HR organisationen på Radisson har varit fantastisk dessa första veckor, det visar att man satsar på tydlig intro samt upplärning och uppföljning därefter. Det är Yes i Yes I can som gör skillnaden.

Ronaldo bodde hos er när Real Madrid spelade mot Malmö för några år sedan. Är det er kändaste gäst någonsin?
Passar på den och alla andra frågor om våra hotellgäster. Men vi är onekligen ett riktigt bra hotell för den som kräver service på en högre nivå och en produkt som levererar i kvalitet, stora rum och säkerhet.

Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?
Det har varit en tuff tid men vår personal är positiv. Vi som valt den här branschen får energi av nya möten och pulsen i en fullsatt restaurang. Nu ser vi ljuset i tunneln och jag blir så glad på våra morgonmöten när vår Inhouse Sales Manager, Ann-Charlotte, kommer in med ett leende på läpparna, går igenom pipen och poängterar att det viktigaste vi tar med oss från 2021 är att höstens bokningssuccé visade oss att människor vill mötas – ingen pandemi i världen kan ändra på det.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
Utmaning är viktigt men också gemensamma värderingar, drömmar och mål. Tänker att det är viktigt att man går vidare till och inte från något. Man är sin egen lyckas smed.

Reseindustrins största utmaning?
Det är viktigt just nu att säkerställa att vi fortsatt är en attraktiv bransch, att de som vill också vågar satsa på en karriär i reseindustrin. Att vi samtidigt lyckas ta hand om dem som har andra drömmar och som inte stannar lika länge i branschen, där vi kanske är ett extrajobb till studierna eller en paus i väntan på nästa steg. Alla är lika viktiga för att vardagen ska gå ihop på ett hotell. Hotell är en magisk plats, här finns så mycket kunskap och kompetenta kollegor, här möts hela världen. Tar vi hand om varandra, ger varandra rätt verktyg och säkerställer den bästa on-boardingen så kommer vi långt.

Namn: Lisette Jönsson
Titel: General Manager
Familj: Yes, världens bästa.
Bor: Malmö (heja di blåe)
Senaste resa: Tog tåget till Stockholm i höstas.
Din favorit-KPI: Kindness
Favorithotell: Just nu är det bara sommarhuset som gäller, oavsett tid på året. Bästa bordet är alltid ledigt till frukost, kaffet smakar gott, incheckning sker i mobilen, gratis parkering, mycket barnvänligt, egen solstol på stranden och mitt favoritvin finns alltid hemma till maten.
Favoritfärjebolag: Åker sällan färja men kan längta tillbaka till den mellan Trat och Koh Chang.
Favoritreseapp: Skånetrafiken
Flygbolag som jag åker helst med: Det är dags att göra en nutidscheck på det efter all denna tid på marken.
Favoritdestination: Havet
Min drömresa: Den har precis startat…
Detta vet vi inte om dig: Jag kan dra dig på ett nacksving, utmana dig i en grand-plié eller tävla om
vem som kommer först på 100 meter fjärilsim.