Annons:

Premium

“Creative Director är en underbar titel”

Fredrik Toreskog är ny partner och Creative Director på ESS Group. Här svarar han på Travel News legendariska på-nytt-jobb-enkät.

“Ledningsgruppen såg att det jag kan behövs i nästa steg i resan som ESS är på”

Grattis Fredrik Toreskog, du är ny partner och Creative Director på ESS Group. Varför valde Jonas Stenberg vd på ESS Group, dig?

– Först så tror jag att det är hela ledningsgruppen som såg att det jag kan behövs i nästa steg i resan som ESS är på. Vi känner varandra väl, har kul ihop och så är vi också rätt olika. Jag hoppas också att det är min energi, intresse för människor, ton och förmåga att genomföra bra idéer.

Och varför valde du att komma tillbaka till ESS?

– Jag kom fram till att jag har för mycket ogjort i ett bolag som jag känner väl med människor som är extremt duktiga på just sin roll. Att också nu få jobba mer med idé kopplat till kommunikation och PR har jag drömt om länge. Att Jonas, Calle, Anders, Anna-Carin och Claes alltid har varit så genuint intresserade under mitt dryga år som ”egen” gjorde mig ännu säkrare på att jag vill vara med det här gänget.

Vad gjorde du under din tid som fri konsult?

– Drack fortsatt mycket kaffe och började snusa igen. Fick också möta massa nya situationer, organisationer och varumärken och lärde mig att team kan utvecklas löjligt fort om de laddas med positiv extern energi, data driv och att skapa ny tid för idéer. Uppdragen har varit för företag inom sport, musik, rekrytering, nöje och utbildning.

Creative Director låter flummigt. Vad ska du göra hela dagarna?

Underbar titel eller hur?! Från min tid på reklambyråer så har jag alltid gillat den rollen. Att få skapa förutsättningar för att fler bra idéer syns och hörs. Jag är övertygad om att nya idéer, rätt paradigm, fokus på detaljer och genomförandekraft behövs mer hos alla företag, så det kommer jag kämpa och jobba hårt för. I rollen ligger också att göra bra PR och arbeta med att våra gäster ler när de ser och hör oss.

ESS är 17 enheter i dag. När når ni 20?

– Imorgon? Nja, måste få återkomma och lära mig om hur planen ligger men min gissning är att det sker 2025. Sen är enheter ett för vanligt ord. Scener, nöjeshus, destinationer, mötesplatser, resorts och platser där du mår bra med vänner eller ditt företag är mer vad vi försöker oss på.

Ellery Beach Club X

ESS säljer balsam till par, har jag förstått det rätt? Efter en helg hos er bråkar man inte längre om disken eller?

– Min första tanke var att du tänkte på E-handeln HOME of ESS. Där säljer man faktiskt bland annat schampo och balsam online från destinationerna, men förstår vad du är ute efter!

Att bråka om disken slipper du när du bor hos oss och även dagen efter. Att för all evig framtid slippa det bråket så gäller det att kramas mycket, inte glömma att kyssa varandra, hitta ett gemensamt intresse och att ställa många frågor.

Vad lärde du dig på GOSS reklambyrå?

– Åh massa! Vad kul att du frågar det! Allt jag kan om reklam tror jag. Johan Good var min mentor och det glömmer jag aldrig. Att det faktiskt får vara tyst länge i ett rum som jobbar med en kreativ uppgift, att detaljerna är allt, att definiera problemet först, att lära sig att man ska kämpa för sitt liv när man känner en bra idé, att leenden nästan alltid bör vara målet samt att inte stänga cirkeln för då blir det noll och ingenting.

Och hur var det på 2Entertain?

– Mitt första jobb med mycket personalansvar i en bransch (musik, konsert, musikal, show) som jag älskar. Fick massa ansvar och förtroende tidigt av härliga VD:n Susanne Nilsson. Otroligt lärorikt att jobba på ett börsnoterat bolag. Även här fanns det stark genomförandekraft och massa duktiga människor som fortfarande inspirerar. Hur man säljer slut alla biljetter på en teater varje dag har jag haft med mig sen dess.

Ditt viktigaste nyckeltal gärna med en motivering?

– NMI (Nöjd medarbetarindex). Gänget man jobbar med måste må bra och förstå och vilja leva värderingarna. Allting börja där. Tricket är ju att hitta ett engagerat sätt att engagera teamet i att ofta uttrycka det de känner.

Reseindustrins största utmaning?

– Oj. Att få fler unga att se det som ett yrke för livet och att samtidigt förstå och berätta att du alltid måste lära dig nytt, utbilda dig vidare och vara nyfiken?

Namn: Fredrik Toreskog

Titel: Creative Director

Familj: Gift med Malin, två barn (Olivia 16 och Elliot 13) och katten Zven

Bor: Göteborg i ett gult radhus

Marienlyst.

Senaste resa: Marienlyst, Helsingör

Favoritnyckeltal: NMI

Favorithotell: EssoEss Palma

Favoritfärjebolag: Jag är ju uppvuxen i Gbg så det måste bli Stena Line

Favoritreseapp: Instagram

Favoritdestination: Järvsö, Gotland och så älskar jag Falkenberg Strandbad lite extra

Min drömresa: fotbollsresa med familjen och se Barcelonas Damlag fylla Camp Nou igen.

Detta vet vi inte om dig: fyllde Konserthuset, ställde mig på scen och spelade 8 stycken halvbra egenskrivna låtar under pappaledigheten och fixade 100 k till Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus.