“Vi vill vara det självklara valet”
Grattis Mirja Braun, du är ny vd Clarion Hotel® Arlanda, varför valde Miri Sumiq på Clarion dig?
– Jag är en allround-ledare som har en passion för gästnöjdhet, drivs av att jobba med medarbetarna, och vara del av ett team samtidigt som vi levererar på våra resultat och det tror jag tilltalade Miri. Det är viktigt för mig att vi jobbar med hälsa och välmående personal och att alla på hotellet kan känna att de gör en meningsfull insats. Jag har med mig internationell erfarenhet av en premium produkt som jag också tror spelade in.
Varför valde du Clarion Hotel® Arlanda?
– Jag gillar framåtandan, passionen och energin som Clarion förmedlar. Hela rekryteringsprocessen med Miri och Frida Pålsson Werntoft var väldigt proffsig och fick mig att känna mig intresserad, trygg och välkommen så när beslutet skulle tas var det väldigt enkelt. Jag hoppas vi valde varandra!
Jag har besökt Clarion Hotel Arlanda tidigare och slogs av den positiva kultur och ”can do attitude” som verkar sitta i väggarna där. I mina ögon är det är ett spännande hotell med en annan mix och dynamik än vad jag jobbat med tidigare vilket gör att det känns lockande. Det är alltid full fart och fläkt vilket kommer passa mig!
Varför ska man bo på Clarion Hotel® Arlanda?
– Av många skäl. Clarion Hotel Arlanda har länge varit en favoritdestination för affärsresenärer konferensgäster och fritidsresenärer tack vare sin utmärkta service, kvalitativa rum och bekväma läge på terminalen på Arlanda flygplats.
Det är en perfekt och smidig mötesplats för konferensen där deltagarna behöver flyga in från olika håll utan krånglet att sedan behöva ta sig in till stan.
Det finns flera alternativ på flygplatsen och vi vill vara det självklara valet, för vem skulle inte vilja sova i de mest bekväma sängarna, ta ett dopp i vår utomhuspool eller äta en härlig middag med en utsikt över det vanliga där man kan se flygplanen ta av?
“Många gånger förväxlar man att växa med att man ska ”uppåt” men att växa kan ju lika gärna innebära att man breddar sig i sin roll”
Växer man inte går man baklänges enligt Petter Stordalen, håller du med och om ja, utveckla gärna?
– Många gånger förväxlar man att växa med att man ska ”uppåt” men att växa kan ju lika gärna innebära att man breddar sig i sin roll. Jag vet inte om man går baklänges men det är viktigt att bibehålla en nyfikenhet i jobbet så man inte stagnerar. Här kan ju vi som ledare hjälpa till genom att se till att man får avsätta tid till att lära sig nya saker.
Strawberry är nummer två i Norden och Scandic är etta. När kommer detta att ändras och varför?
– Ha ha det där är nog egentligen en fråga till Petter Stordalen och Jens Mathiesen.
Men Petter är ju en stor visionär och Strawberry befinner sig i en spännande och expansiv fas där man skapar
ett komplett paket med hotell i kombination med upplevelser genom samarbeten som till exemepel Hurtigruten, Ving,
Live Nation. Detta tror jag kommer tilltala konsumenten. Strawberry har ett bredare utbud vilket jag själv tycker är
spännande.
Vad lärde du dig hos Scandic under 13 år?
– Massor! Jag är väldigt tacksam att ha jobbat på ett företag där värderingarna levs fult ut och att man utgår från hållbara lösningar. Peter Jangbratt, Sverigechef, är en utomordentlig kommunikatör och väldigt transparent vilket har format mitt eget sätt att leda. Scandic har en ledarskapskompass som blivit en del av mitt DNA.
“Vill gästen ha en rosa elefant, ska gästen få en rosa elefant”
Och på The Ritz – Carlton Orlando?
– Att ingenting är omöjligt! Vill gästen ha en rosa elefant, ska gästen få en rosa elefant. Men att vi är tydliga med förväntningarna och tydligt kommunicerar att det kommer kosta och hur lång tid det kan tänkas ta. Sedan har ju amerikanarna en härlig vinnarinställning och tro på sig själva som smittat av sig! Ingen jante här inte.
Flygplatshotell är speciella. Man bor inte där av lust utan av tvång eller nöd. Hur påverkar detta arbetet?
– Det sätter en hel del krav på logistiken och personalen då gästen mestadels bor en natt och vi checkar in och ut ett helt hotell varje dag med allt vad det innebär. Jag är otroligt imponerad över personalen som gör detta med förstklassig service och samtidigt lyckas skapa en minnesvärd vistelse.
Vårt uppdrag är att vända ”nöden” till en lustfylld upplevelse och göra boendet till en del av gästens kommande resa
Clarion Hotel® Arlanda har några år på nacken, hur många rum behöver en rejäl renovering. Svara ärligt.
– Jag får ta mig en noggrann titt när jag börjar officiellt. Men jag vet att hotellet har löpande under de senaste tio åren genomgått lighta renovationer, det i kombination med att rummen på flygplatshotell används mycket kortare per vistelse, har gjort att hotellet har åldrats väl.
“En bra ledare engagerar, motiverar och inspirerar sitt team”
Du har varit hotellchef länge. Hur blir man en bra chef?
– Allra först behöver man skapa en tillitsfull miljö där vi litar på varandra och där man vågar göra fel. Känner vi oss inte trygga är det svårt att jobba vidare med resten. Då är det bra om man själv leder med exempel och kan erkänna om man trampat i klaveret eller om man kanske inte förstår något för att öppna upp för andra.
En bra ledare engagerar, motiverar och inspirerar sitt team. Att ha ett genuint intresse för andra människor tror jag är A och O. I början försöker man ofta göra allt själv men med erfarenhet har jag landat i ett annat lugn och en självkänsla att jag inte behöver vara experten. Faktum är att jag är bra på många olika saker men jag låter mina medarbetare vara experterna och proffsen. Och man behöver tillåtas göra sina egna misstag för att hamna där.
Reseindustrins största utmaning?
– Ökade kostnader samt hur vi tar oss vidare på hållbarhetsresan.
Namn: Mirja Braun
Titel: Verkställande Direktör
Familj: Man, Jeff, och två barn; Axel 12 år och Alexandra 14 år
Bor: Sollentuna
Senaste resa: Paris med dottern. Hon fyller 14 år så man är tacksam för varje sekund man får med henne!
Favorit Nyckeltal: NPS och eNPS
Favorithotell: Downtown Camper by Scandic. Men nu får jag hitta en ny favorit hos Clarion!
Favorit Färjebolag: Destination Gotland- bara att ta sig till den där magiska ön är förväntansfullt
Favorit Kryssningsbolag: Royal Caribbean
Favorit Reseapp: Tripadvisor
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Thailand. Här har barnen gått i skola i tre omgångar så det har en speciell plats i våra hjärtan
Min drömresa: Nya Zeeland
Detta vet vi inte om dig: Jag är en riktig gottegris!