Annons:

Premium

Två destinationer ökade snittpriserna med över 30 procent

2022 blev året då hotellbranschen kom tillbaka till 2019 års beläggning, höjde priserna och drog nytta av hemestertrenden. Det visar Benchmarking Alliance statistik. Men i år råder osäkerhet om konjunkturen. Av: Leif Holmkvist.

“Bakom siffror ligger också en stabil tillväxt både i kapacitet och antal sålda rum”

I april nådde hotellbranschen 60 procents beläggning, vilket tangerade 2019 års nivå. Sedan ökade den till 70 procent i maj och fortsatte så till september för att under hösten följa 2019 års beläggningsgrad.

– Bakom siffror ligger också en stabil tillväxt både i kapacitet och antal sålda rum, säger Benchmarking Alliance Johan Johander. Från april och framåt låg alltså det totala antalet sålda rum högre än 2019.

Skellefteå.

“I Skellefteå och Helsingborg ökade snittpriserna med över 30 procent”

Med ökad efterfrågan kunde hotellen ta bättre betalt. I mars var snittpriset uppe på 1 000 kronor och har därefter legat över 2019 års priser. Det sedvanliga dippet i snittpris under sommaren uteblev helt och sedan september har priset legat hundralappen över 2019.

– Privatsegmentet lyfte priserna under sommaren, konstaterar Johan Johander. I övrigt låg prisutvecklingen i nivå med den allmänna inflationen.

I Skellefteå och Helsingborg ökade snittpriserna med över 30 procent, medan priset sjönk något i Sigtuna/Arlanda och Linköping. I övrigt låg prisökningarna mellan 0 och 20 procent.

– Skellefteå och Helsingborg har nya, stora och spännande hotell, förklarar Johan Johander. Industristäder och leisure-marknaden är de stora vinnarna.

Men nu kommer lågkonjunkturen och det sätter sina spår i bokningsläget. Fram till april ser bokningarna tämligen normala ut, men därefter ser det sämre ut:

– Det byggdes upp en kortsiktighet under pandemin, men även de ekonomiska utsikterna för 2023 kan antas bidra till ett avvaktande beteende, säger Johan Johander.