Annons:

Premium

Tufft läge för optimistiska hotellägare

Svag lönsamhet och minskad beläggning hindrar inte hotellägarna från att tro på en ljusare höst i Annordias konjunkturbarometer. Av: Leif Holmkvist.

“93 procent svarade att de förväntar sig en ökad eller oförändrad efterfrågan”

Under andra kvartalet ökade snittpriset och logiomsättningen med 3,2 respektive 3,5 procent för svenska hotell jämfört med samma kvartal året innan. Men beläggningen sjönk med en halv procentenhet.

Det genomsnittliga priset för hotellrum i Sverige låg på 1 261 kronor, att jämföras med 1 222 kronor under samma period året innan. En tredjedel av hotellföretagen förväntar sig att priserna ökar under nästkommande kvartal, medan två tredjedelar förväntar sig oförändrade priser.

På frågan om hur lönsamheten är för hotellföretagen just nu var svaren jämnt fördelade mellan ”god”, ”tillfredsställande” och ”dålig”.

“Drygt 9 av 10 företag uppger att de inte hade någon brist på personal”

Det tuffa läget hindrar inte hotellägarna från att vara optimistiska: 93 procent svarade att de förväntar sig en ökad eller oförändrad efterfrågan de kommande sex månaderna. Drygt 9 av 10 företag uppger att de inte hade någon brist på personal.

Undersökningen bygger på Konjunkturinstitutets månadsenkäter till tjänsteföretag. I undersökningen ingår 164 hotellföretag med minst 20 anställda. Under de senaste tre åren har svarsfrekvensen legat omkring 60 procent, vilket betyder att svaren under perioden baseras på runt 100 hotell.