”När en hyresvärd väl valt en operatör blir det ofta en form av slutförvaring”
Vi börjar med lite historia. Hotellfastighetsbranschen och hela samhället gick igenom ett stålbad i början på nittiotalet. Det ledde till att en tredjedel av Sveriges hotell gick i konkurs och sättet man lånar ut pengar till fastigheter ändrades i grunden. Före denna ekonomiska härdsmälta hade fastighetsägarna lite koll på sina hyresgäster, både vilka de var och hur mycket de tjänade. Den statliga kreditbanken Securum bildades i kölvattnet av krisen och ur askan reste sig fastighetsbolaget Pandox med Anders Nissen som grundare och vd. Han hade en bakgrund inom hospitality och bolaget blev specialiserat på att hyra ut till hotell. En ny hyresmodell introducerades som bestod av en fast bottenhyra och rörlig hyresdel på toppen som hängde ihop med intäkterna.
Det tog tid att komma överens om exakta nivåer och följaktligen uppstod ett behov av konsulter. Exempelvis dagens huvudsponsor, Annordia, men också slipade affärsadvokater. En av dem, Jörgen Sandquist på Skierfe, pratade på dagen.
Den nya modellen funkade länge bra, speciellt på tiotalet när räntorna föll och beläggningen på hotell gick upp både inom affärsresor och fritidsresande.
Nu är det nya tider med räntor som går upp. Och frågan är vad som händer med konjunkturen.
Ska vi tro på Visitas chefekonom Thomas Jakobsson så har vi det värsta framför oss. Ja, enligt honom har de tuffa tiderna knappt börjat. För som han avslutade sin dragning. Förr eller senare tar pengarna slut.
Annordias grundare och vd Hans Åke Petersson
Betydligt mer positiv var Annordias grundare och vd Hans Åke Petersson. Visst är det en stor utmaning att det kommit många nya hotellrum i landets tre stora städer de senaste åren, men nu är det slut med detta. Byggandet av både hotell, kontor och bostäder kommer att mer eller mindre stå still de närmaste åren tills räntorna sjunker.
Det gör att RevPar, alltså intäkten per tillgängligt hotellrum, sakta kommer att pressas uppåt liksom beläggningsgraden. I Malmö kan man komma över 700 kronor och 69,2 procent redan 2024 om vi ska tro på Annordias prognoser.
Men några snabba pengar är det inte tal om för vare sig operatörer och fastighetsägare. Det finns en trögrörlighet i systemet eftersom avtalen är långa och chockhöjningar av hyran är förbjudna enligt lag.
När en hyresvärd väl valt en operatör blir det ofta en form av slutförvaring om vi ska tro fastighetsadvokat Jörgen Sandquist.
Han verkade förorda en lösning där fastighetsägaren och operatören inte är samma tunna. Denna princip driver även Scandic som är operatör på knappt 300 hotell i Norden och Tyskland, men inte äger några fastigheter. Bakgrunden för denna princip är att operatören inte vill binda kapital.
Men det är inte alla som håller med om denna modell.
Svenska Mässans vd Carin Kindbom.
Svenska Mässans vd Carin Kindbom skröt om ett fastighetsvärde på 4,5 miljarder i sin stiftelse. Mässan äger alltså Gothia Towers och sitt gigantiska mässområde på knappt 100 000 kvadratmeter. Hyresgästen är alltså Svenska mässan.
Och snart ska de tre glastornen bli fyra i samma process som Scandinavium rivs och ersätts med en arena som accepteras av SVT nästa gång vi vinner Eurovision.
Denna närmast sovjetiska lösning där alla pengarna stannar i Svenska mässans bokföring har fått privata hotellaktörer på stan i Göteborg att döpa om Gothia Towers till Pyongyang. I Nordkoreas finns nämligen en byggnad som ska vara världens största hotell…
Ytterligare en aktör som gillar att äga fastigheter är Elite Hotels. Vd David Halldén berättade att man äger ungefär hälften av sina hotellfastigheter och planen är att äga fler i framtiden. Fastigheter är nämligen en bra men mycket dyr fallskärm i dåliga tider. Slutsats: söker du måttlig tillväxt är fastighetsägande en smart väg fram för hotelloperatörer. Det är som långkalsonger på vintern och flytväst i båten. Osexigt, men tryggt.
”Det blir fler budgethotellkoncept i framtiden i Norden”
Vad lärde jag mig mer? Jo, att det blir fler budgethotellkoncept i framtiden i Norden. Vi känner redan till de två ledande kedjornas lågprishotell: Scandic GO och Strawberrys Quality där kunden checkar in och ut själv. Servicen i receptionen är begränsad och rummen små på gränsen till klaustrofobiska.
Norska hotellkedjan Citybox ska snart öppna 104 rum i Gondolenhuset vid Slussen, 102 av dem kommer att bli mörka rum, alltså utan fönster. Enligt inredaren Kristine Holtås är dessa mycket populära bland affärsresenärer som bara vill sova på sitt hotell. Det nya hotellet öppnar till våren 2024.
Inne på samma spår är CIS Hospitalitys vd Matthias B, Tanski. Han har fått in riskkapitalbolaget Norvestor som största ägare i sin nybildade hotellkedja och planerar att öppna ett 70-tal hotell i Norden de närmaste åren. Även här checkar kunden in själv och blir det problem får man prata med ett hologram. Funkar inte det blir det ett videomöte med någon på huvudkontoret. Man har även ett samarbete med Best Western och ska utveckla ytterligare ett lågprisvarumärke Aiden.
Exakt vad White Label-bolaget CIS Hospitality sysslar med ska jag redovisa i en separat artikel. Men klart är att trenden med budgethotell och lågpris är här för att stanna.
”Ett knapptryck säger mycket om människan som trycker och väldigt lite om den tjänst som betygssätts”
Min tredje lärdom kom från dagens mest inspirerande föreläsare, doktorn i kulturantropologi Katarina Graffman. Hon tyckte inte att man skulle göra så många undersökningar och fråga kunderna en massa saker som de ändå inte kan svara på. Exempelvis, hur det är att passera en säkerhetskontroll eller besöka en toalett. Ett knapptryck säger mycket om människan som trycker och väldigt lite om den tjänst som betygssätts. Det är bara genom att studera vad en människa gör under lång tid som man förstår något. Detta är kärnan i antropologi.
Inte heller media är speciellt smart om man ska begripa vad som händer i samhället och hur människor tänker. Media tenderar att älska den lilla människans kamp mot stora system, men gör verkligen många människor detta?
Graffman avfärdade snacket om Generation Greta. Unga kvinnors stora idol är Bianca Ingrosso. Hur vet vi detta? Jo hennes sminkmärke Caia säljer som bara den.
Följaktligen är det mer relevant att prata om Generation Bianca.
Och för att verkligen slå ner spiken berättade Graffman att Systembolaget för några år sedan hade tagit in fokusgruppen för att testa den nya grejen Bag In Box. Alla tillfrågade tyckte att detta var en fruktansvärt dålig idé. Fult och dumt, vem vill dricka vin på detta töntiga sätt…
Idag är Bag In Box den i särklass mest säljande produkten på Systembolaget.
Det är alltså bara på öppet vatten som man ser om båten går framåt eller sjunker. Det gäller också nya hotellkoncept.