”Scandic Go ska finnas i attraktiva citylägen till ett bra pris och ska ge det mest väsentliga för ett smart boende”
Scandic hoppas att bolaget på sikt ska bli marknadsledare i ekonomisegmentet i Norden och med Scandic Go, och öka expansionen utanför Norden. I Stockholm öppnar Scandic Go i början av september.
Ekonomisegmentet har vuxit och förväntas fortsätta öka.
I Norden står det för mindre än fem procent av den totala hotellmarknaden jämfört med 15 procent i Europa.
– Det snabbväxande ekonomisegmentet erbjuder oss en fantastisk och unik möjlighet att ytterligare stärka vår portfölj för att tillgodose den snabbt växande efterfrågan från en ny generation av hotellgäster, säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef på Scandic Hotels till Fastighetsvärlden.
Scandic Go ska finnas i attraktiva citylägen till ett bra pris och ska ge det mest väsentliga för ett smart boende. Fullservicerestauranger, gym och mötesfaciliteter har tagits bort för ett begränsat men utvalt erbjudande av mat, dryck, frukost och boende till ett bra pris.
– Med våra 270 hotell har vi i dag ett brett erbjudande till mellan- och övre mellansegmentet inom besöksnäringen. Scandic Go blir därför ett perfekt komplement för att nå en ny, mer prismedveten målgrupp, säger Jens Mathiesen.
Förutom att göra om befintliga hotell är planen att låta växa varumärket genom nybyggnationer och övertagande av hotell. Med Scandic Go bedöms Scandics tillväxttakt på sikt kunna öka med 1 000 – 1 500 ytterligare rum per år.
Varumärket Scandic Go planerades redan under 2020, men pausades under pandemin. Första hotellet i Stockholm är ett befintligt Scandichotell på Upplandsgatan som kommer att genomgå renovering för att sedan öppna som första Scandic Go.