”Vi räknar med att vi kommer att ha en snittbeläggning på 1 700–1 800 gäster under sommaren”
Göteborgs nöjes- och konferensdistrikt får ytterligare ett hotelltillskott under våren när Liseberg öppnar sitt nya hotell Grand Curiosa Hotel. En investering på 2,5 miljarder kronor.
Hotellet och dess personal har redan övat på att ta emot gäster. Lisebergsanställda fått testbo en natt med sina familjer. Hotellet ligger vid Lisebergs södra entré längs Mölndalsvägen.
Med tanke på att de typiska Lisebergsbesökarna är en familj är det genomgående stora rum med plats för fem bäddar eller fler. 93 procent av rummen har fem bäddar. Minsta rummet är på 29 kvm. Antalet bäddar är totalt hela 2 200 bäddar. Bara näraliggande Gothia Towers har fler – 2 677 bäddar fördelat på 1 200 rum.
– Vi är nöjda med testperioden och är nu redo för att ta emot gäster. Vi räknar med att vi kommer att ha en snittbeläggning på 1 700–1 800 gäster under sommaren, säger Thomas Sjöstrand, vd för Lisebergs Jubileumsprojekt till Fastighetsvärlden.
Hotellet är ritat av Wingårdhs och byggt av NCC och på åtta våningar.
Arbetet med det nya storhotellet inleddes 2013 och tog sikte på 100-årsjubileet 2023. Man valde att gå vidare med nya hotellet och en stor vattenpark inomhus.
I entréplanet på hotellet möts besökarna av en karusell med anor från 1923, när Liseberg invigdes.
Nu är det inte bara Lisebergsbesökarna man hoppas på utan siktar även på konferenser och företagsevent.
Och vi skriver 2023 så det blir naturligtvis också en takbistro med utsikt över nöjesparken och staden. Mei Rose Rooftop Bar & Bistro tar temat från Sydostasien.
Vattenvärlden Oceana ska däremot öppna först om ett år. Det handlar om en inomhusanläggning på 13 600 kvadratmeter, med en mindre utomhusdel. Vattenparken hamnar söder om Grand Curiousa Hotel och det kommer även finnas möjlighet att gå mellan de båda anläggningarna.
– Det blir en av världens bästa vattenparker inomhus. Man kan hitta liknande i exempelvis USA, men då nästan alltid utomhus, säger Thomas Sjöstrand till Fastighetsvärlden.
– Genom att erbjuda fler saker så att besökare stannar flera dagar, ökar även vårt upptagningsområde när man är redo att resa länge, säger Thomas Sjöstrand som även räknar in Norge, Danmark och norra Tyskland som upptagningsområde.